لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

رهبر القاعده در عراق مجروح شد


ابوايوب المصری، از ژوئن ۲۰۰۶، وقتی ابومصعب الزرقاوی در يک درگيری هوايی کشته شد، رهبری شاخه نظامی القاعده در عراق را به دست گرفت.
ابوايوب المصری، از ژوئن ۲۰۰۶، وقتی ابومصعب الزرقاوی در يک درگيری هوايی کشته شد، رهبری شاخه نظامی القاعده در عراق را به دست گرفت.

روز پنج شنبه ۱۵ فوريه، ابوایوب المصری، رهبر سنی مذهب گروه القاعده در عراق در درگيری با پليس عراق مجروح شد.


در اين درگيری، ابوعبدالله المعجمی، يکی از دستياران المصری کشته شد.


به نوشته روزنامه واشنگتن پست از بغداد، اين درگيری در ساعت ۱۱ شب در نزديگی سامره در شمال بغداد اتفاق افتاد.

خبر مجروح شدن المصری را عبدالکريم الکنيانی سخنگوی وزارت کشور عراق تاييد کرده است.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک سخنگوی وزارت کشور عراق گزارش داد که المصری بعد از مجروح شدن، موفق به فرار شد.


خبر درگيری نيروهای عراق که از تلويزيون عراق پخش شده است را هنوز مقامات آمريکايی تاييد نکرده اند.


به گزارش رويترز، اين درگيری زمانی رخ داد که پليس عراق، راه را بر شبه نظاميان القاعده که راهی شهر سامره در شمال بغداد بودند، بست.


نيروهای القاعده مستقر در عراق سال گذشته يکی از مکان های مقدس شيعيان را در سامره ويران کردند؛ کاری که منجر به جنگ های خونين فرقه ای در عراق شد و اين کشور را تا آستانه جنگ های داخلی پيش برده است.


ابوايوب المصری، از ژوئن ۲۰۰۶، وقتی ابومصعب الزرقاوی در يک درگيری هوايی کشته شد، رهبری شاخه نظامی القاعده در عراق را به دست گرفت. او که اهل مصر است يکی از قديمی ترين نزديکان ايمن الزواهری، معاون اسامه بن لادن به حساب می آید.


به نوشته روزنامه واشنگتن پست، ابو عمر الدولعيمی، يکی از رهبران القاعده در مصر با تاييد کشته شدن معجمی گفت که او محافظ المصری بود.


او در عين حال خبر زخمی شدن المصری را تایید نکرد و افزود: «ما نمی دانيم که آيا المصری با معجمی بوده يا نه و يا اينکه او مجروح شده يا نه.»


اگرچه آقای الکنيانی، سخنگوی وزارت کشور عراق می گويد که اين عمليات به دست نيروهای عراقی انجام شده، الدولعيمی به نقل از شاهدان محلی گفته است که مردم به آنها گزارش داده اند که هلی کوپتر و چتربازها را در آسمان ديده اند و اين احتمال می رود که آمريکا هم در اين حمله نقش داشته باشد.


XS
SM
MD
LG