لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

هشدار عباس نسبت به از دست رفتن فرصت صلح در خاورمیانه


محمود عباس، به هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
محمود عباس، به هنگام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت «صدها قطعنامه اجرا نشده سازمان ملل در قبال فلسطینی‌ها، گواه جراحات ناشی از رنج ملت فلسطین است، و از این دمل‌ها همچنان خون می‌چکد».

ابومازن در سخنرانی شامگاه جمعه بر «رنج فلسطینی» تأکید کرد و گفت که «این حرمان نتیجه اشغالگری استعماری اسرائیل است».

او با اعلام اینکه «ادامه شهرک‌سازی یهودیان در کرانه باختری امید به صلح را از بین می‌برد»، نسبت به «از دست رفتن زمان رسیدن به پیمان صلح» هشدار داد.

آقای عباس که برای پنجمین بار از زمان رسیدن به رهبری تشکیلات فلسطینی در مجمع عمومی سخنرانی می‌کرد، خطاب به جهان گفت: «به اسرائیل فشار آورید تا به قوانین بین‌المللی گردن نهد، از غزه رفع تحریم کند، ده هزار زندانی امنیتی فلسطینی را آزاد کند، و به ساخت و ساز غیرقانونی در کرانه باختری و نیز قدس شرقی خاتمه دهد».

آقای عباس دیواره حائل امنیتی را که اسرائیل در اطراف خود بر پا کرده، مورد حمله قرار داد و گفت: «این دیوار تبعیض، قدس و شهرک‌های همجوار آن را از سایر جهان منزوی کرده» و پرسید: «وقتی قوانین بین‌المللی نمی‌تواند مانع از غصب زمین‌های ما شود، ما چگونه از خود دفاع کنیم؟».

محمود عباس از نطق چهارشنبه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد حمایت کرد و گفت: «او با بیان رویاهای خود برای صلح مبتنی بر قطع خانه‌سازی و اصل «دو ملت، دو کشور»، امید زیادی به ملت ما و ملت‌های دیگر منطقه داد... اما در گذشته نیز از رویاها و تلاش‌های دیگر حمایت کردیم ولی همواره با سرسختی‌های اسرائیل روبه‌رو شدیم».

ابومازن گفت تحقق درخواست اوباما مشروط به آن است که خانه‌سازی اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطینی کاملاً متوقف شود و این راهکار است که «روند صلح را نجات می‌دهد ... و صلح هنگامی به دست می‌آید که کشور فلسطین با پایتختی قدس، براساس قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت و طرح صلح اتحادیه عربی برپا شده باشد».

آقای اوباما در نطق خود در روز گشایش مجمع عمومی گفته بود آمریکا شهرک‌های یهودی در کرانه باختری و شرق اورشلیم را مشروع نمی‌داند. وی همچنین خواهان از سرگیری فوری مذاکرات مستقیم میان دولت اسرائیل و تشکیلات فلسطینی شد و برای تحقق صلح «بازگشت اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷» را لازم خواند.

آمریکا اعلام کرده است که جرج میچل، فرستاده دولت اوباما در صلح خاورمیانه در روزهای آینده برای دور دیگری از تلاش‌های صلح راهی اسرائیل و کرانه باختری می‌شود.

آقای اوباما سه شنبه نیز در نشست سه جانبه‌ای با محمود عباس و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیراسرائیل در حاشیه مجمع عمومی، خواهان بازگشت طرفین به مذاکرات، بدون پیش شرط شد.

نتانیاهو با درخواست محمود عباس که بازگشت به مذاکرات را به قطع خانه‌سازی اسرائیل مشروط کرده، مخالف است.

حمایت اعراب از طرح صلح اوباما

همزمان، شش امیرنشین خلیج فارس از طرح صلح اوباما در قبال صلح اسرائیلی- فلسطینی حمایت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ عبدالرحمن العطیه، دبیرکل «شورای همکاری خلیج (فارس)» روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، تأکید کرد که تلاش‌های اوباما «می‌تواند اساس مناسبی برای صلح خاورمیانه باشد».

آقای العطیه گفت که «زمان استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷با مرکزیت قدس فرا رسیده است».

همزمان عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز با پشتیبانی از تلاش‌های اوباما در راه صلح اسرائیلی- فلسطینی، سخنرانی اوباما را کمک مهمی به تحقق آرزوی فلسطینی‌ها برای استقلال کشورشان دانست.

به گزارش آسوشیتد پرس، عمرو موسی و احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر جمعه در نیویورک خواهان ارائه جزئیات بیشتری در زمینه طرح صلح اوباما شدند.
XS
SM
MD
LG