لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

ایران، اسرائیل را به تنش‌آفرینی در روابط کشورهای منطقه متهم کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران، با اشاره به موضوع دستگیری چند تن در کویت به اتهام جاسوسی برای ایران، اسرائیل را به تنش‌زایی در روابط ایران با کشورهای منطقه متهم کرد.

رامین مهمان‌پرست در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در ارتباط با متهم شدن ایران به جاسوسی در کویت افزود که «توسعه روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه منافع همه کشورها را تأمین می‌کند و این خواست رژیم صهیونیستی وکشورهای دیگر است که با تبلیغات و ارائه اتهامات بی‌اساس فضا را تنش‌زا کنند».

این مقام دستگاه دیپلماسی ایران همچنین توصیه کرد که «باید با هوشمندی بیشتری وارد شد و به کسانی که مخالف روابط خوب منطقه‌ای هستند اجازه نداد نسبت به درج این گونه اخبار تلاشی انجام دهند».

چند روز پیش، روزنامه کویتی القبس در گزارشی از دستگیری «اعضای شبکه‌ای که مظنون به جاسوسی برای سپاه پاسداران ايران بوده‌اند» توسط نیروهای امنیتی این کشور خبر داد.

پس از انتشار این گزارش شماری از نمایندگان پارلمان کویت از دولت این کشور خواستند تا همه توافق‌ها با ایران را به حال تعلیق درآورد و ضمن فراخوان سفیر خود از تهران و سفیر ایران در کویت را اخراج کند.

گرچه دولت کویت در بیانیه‌ای گزارش‌هایی که در این مورد منتشر شده را «غیر دقیق» ارزیابی کرده بود اما این موضوع باعث نشد که سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارات نمایندگان کویتی واکنشی نشان ندهد.

آقای مهمان‌پرست در این نشست خبری گفته‌های برخی از نمایندگان پارلمان کویت در این زمینه را «نسنجیده» خوانده و افزوده است که «مسئولان کویتی باید بدانند که ان مباحث تنها به ضرر منطقه است».

«به دنبال کاهش روابط با انگلیس نیستیم»

رامین مهمان‌پرست همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال کاهش روابط با بریتانیا گفته است که «بحث کاهش روابط تهران و لندن بر اساس خواست اعضای کمیسیون امنیت ملی و نگرانی‌هایی که از عملکرد دولت انگلیس وجود داشت مطرح شد».

سخنگوی وزارت خارجه در عین حال تأکید کرده است که «وزارت امور خارجه خواستار تقلیل مناسبات سیاسی تهران و لندن نیست اما نمایندگان حق دارند در این زمینه اظهار نظر کنند و دولت نیز اجرای این مباحث را بر خود لازم می‌داند».

بحث کاهش روابط میان تهران و لندن از آنجا آغاز شد که مقام‌های دولتی ایران، سال گذشته و به دنبال شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، کشورهای غربی از جمله بریتانیا را متهم به دست داشتن که ناآرامی‌های تهران کردند.

با وجود بریتانیا با رد این موضوع اتهاماتی اینچنین را واهی خواهد اما در دی ماه ۸۸ شماری از نمایندگان مجلس طرحی را مبنی بر قطع رابطه کامل روابط با بریتانیا به مجلس ارائه کردند.

گرچه این طرح در دستور کار مجلس قرار نگرفت اما همواره صحبت‌هایی مبنی بر الزام دولت به کاهش روابط با این کشور از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح می‌شد، و در بهمن ماه ۸۸ نیز پس از آنکه سفیر بریتانیا در تهران، ادعاى رهبران ایران در مورد دخالت کشورش در امور داخلى جمهورى اسلامى را «بی پایه و اساس» خواند، شماری از نمایندگان از «لزوم کاهش سطح روابط » با لندن و «ضربه زدن به منافع انگلیس» سخن گفتند.

در همان زمان سخنگوى وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به هشدار سفیر بریتانیا در مورد کاهش روابط دو کشور گفته بود که تهران «همه رویکردها را براى تنظیم مجدد روابط با بریتانیا» در نظر خواهد گرفت.

روابط دو کشور ایران و بریتانیا در طول حیات جمهوری اسلامی بارها با فراز و نشیب روبه‌رو بوده است و گرچه در دوره اصلاحات دو کشور بار دیگر روابط خود به سطح سفیر ارتقا دادند اما پس از قدرت گرفتن محمود احمدی‌نژاد روابط دو کشور باز هم دچار تنش شد.

بریتانیا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت در مذاکرات گروه ۵+۱ بر سر برنامه هسته‌ای ایران حضور دارد و از جمله کشورهایی است که از اتخاذ تحریم‌های جدید با هدف تغییر رفتار ایران حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG