لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

مصر خواهان فشار همزمان بر ایران و اسرائیل به دلیل برنامه هسته‌ای آنها شد


احمد ابوالغیط؛ وزیرخارجه مصر
احمد ابوالغیط؛ وزیرخارجه مصر
وزیر امور خارجه مصر، با درخواست فشار همزمان بر جمهوری اسلامی و اسرائیل به خاطر برنامه‌های اتمی آنها، می‌گوید که کشورش با اتمی شدن هر دو کشور ایران و اسرائیل مخالف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر از ایران خواسته است که در صدد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نباشد، و گفته است که «اگر برنامه هسته‌ای ایران ماهیت نظامی بگیرد، یک خطر است، و فرصت اعراب نیز برای طرح کردن برنامه اتمی اسرائیل از بین می‌رود».

آقای ابوالغیط در مصاحبه با تلویزیون مصر، اقدام نظامی احتمالی علیه ایران را نیز دارای «پیامدهای بسیار جدی» توصیف کرده است.

وزیر خارجه مصر، همچنین اتخاذ تحریم‌ها را در حل معضل هسته‌ای ایران «بی‌اثر» دانسته و گفته است که باید در جستجوی راهکار سیاسی بود.

آقای ابولغیط در غیاب حسنی مبارک، ریاست هیئت مصری در همایش امنیت هسته‌ای در واشینگتن را برعهده دارد.

نشست امنیت هسته‌ای روزهای دوشنبه و سه شنبه با حضور سران و هیئت‌های ارشد از ۴۷ کشور جهان با میزبانی باراک اوباما در پایتخت آمریکا در جریان است.

مصر از ۳۱ سال پیش با اسرائیل مناسبات کامل دیپلماتیک در سطح سفیر و پیمان صلح دارد، اما مقامات مصری در ماه‌های اخیر، همسو با ترکیه، هرچه بیشتر به طور علنی از برنامه هسته‌ای اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه مصر گفته است که پنج کشورعضو دائم شورای امنیت باید به اسرائیل به خاطر خودداری‌اش از پیوستن به ان.پی.تی (پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای) فشار آورند.

وزیر خارجه مصر افزوده است که «همانگونه که ما مشتاقیم که ایران اتمی نشود، اسرائیل هسته‌ای را نیز نمی‌خواهیم و خواهان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم».

آقای ابوالغیط همچنین در مصاحبه با روزنامه «دار الخلیج»، چاپ امارات متحده عربی گفته است که «نشست واشینگتن باید اسرائیل را وادار کند تا با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تأسیسات هسته‌ای این کشور موافقت کند».

وزیر خارجه مصر در این گفت‌وگو، دستیابی به راه حل معضل صلح اسرائیلی – فلسطینی را نیز با مسئله توان هسته‌ای اسرائیل گره زده و گفته است که «پس از پیوستن اسرائیل به ان.پی.تی، می‌توان برای معضلات منطقه، و در صدر آنها، قضیه فلسطین راه حل یافت».

وزیر خارجه مصرهمچنین ابراز نگرانی کرده است که «مسابقه تسلیحاتی سراسر خاورمیانه را دربرگیرد»، و احتمال افتادن سلاح اتمی به دست گروه‌های پیکارجوی افراطی را نیز بعید ندانسته است.

در حالی که رایزنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران سایه سنگینی برهمایش امنیت هسته‌ای واشینگتن انداخته است، همگام با مطرح شدن انتقادهایی از برنامه هسته‌ای اسرائیل از سوی وزیر خارجه مصر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نیز انتقادهای خود را از برنامه هسته‌ای اسرائیل تکرار کرد.

آقای اردوغان روز دوشنبه در مصاحبه با سی.ان.ان این پرسش را طرح کرد که چرا اقداماتی که علیه ایران انجام می‌شود، در مورد کشورهایی که ان.پی.تی را نپذیرفته‌اند، اجرا نمی‌شود.

آقای اردوغان بار دیگر تکرار کرد که «سیاست یک بام و دوهوای جامعه جهانی» در قبال ایران و اسرائیل، «موجب نگرانی است» و تنها پس از حل این مسائل است که صلح در خاورمیانه می‌تواند مستحکم شود.

آقای اردوغان که سه‌شنبه در واشینگتن با باراک اوباما دیدار می‌کند، در مصاحبه با سی.ان.ان بار دیگر پیشنهاد کرد که کشورش میانجی حل معضل هسته‌ای ایران شود.

مقام‌های اسرائیلی هرگونه تلاش برای پیوند زدن توان هسته‌ای این کشور با تلاش‌های صلح خاورمیانه یا منوط کردن تلاش‌های جهانی به هدف حل مسئله اتمی ایران به امضای پیمان ان.پی.تی از سوی اسرائیل را به شدت رد کرده‌اند.

اسرائیل به رغم آنکه ششمین کشور صاحب زرادخانه هسته‌ای است، از برنامه هسته‌ای ایران ابراز خطر جدی می‌کند، اما همزمان می‌گوید که توان هسته‌ای اسرائیل هیچگاه تهدیدی برای نابودی کشوری دیگر نیست.

ایران اما با وجود آنکه عضو ان.پی.تی است، از سوی کشورهای غربی متهم است که در پی دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است. اتهامی که ایران قویاً آن را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG