لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

«اسرائیل نگران فروش جنگ‌افزار آمریکایی به کشورهای عربی است»


روزنامه اسرائیلی هاآرتص دوشنبه گزارش داده است که قراردادهای جدید فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا به شماری از کشورهای عربی منطقه، موجب نگرانی اسرائیل شده اما آمریکا به اسرائیل گفته است که دادن این تسلیحات به این کشورها، محور میانه‌روها را در برابر حکومت ایران تقویت می‌کند.

به گزارش هاآرتص، دولت آمریکا اخیراً رشته قراردادهایی امضا کرده که بر اساس آن، به مصر، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی تسلیحات پیشرفته زیادی مانند موشک‌های ضد کشتی، راکت‌های ضد تانک، «بمب‌های هوشمند» و بمب‌های بونکرشکن فروخته می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا در دسامبر ۲۰۰۹ موافقت خود را با یک سری قراردادهای کلان تسلیحاتی با کشورهای عربی هم پیمان با آمریکا به کنگره اطلاع داد و خواهان موافقت کنگره با این معاملات شد اما تأکید کرد که «فروش این تسلیحات موجب برهم خوردن توازن کنونی قوا در خاورمیانه نخواهد شد».

به نوشته هاآرتص، مسئولان امنیتی و نظامی اسرائیل از ابعاد بزرگ تسلیحات پیشرفته‌ای که دولت اوباما می‌خواهد به دنیای عرب بدهد، نگران شده‌اند زیرا نگرانند که توازن قوای کنونی که به نفع اسرائیل است، مختل شود.

نگرانی اسرائیل از فروش تسلیحات پیشرفته به مصر و اردن درحالی است که اسرائیل از ۳۱ سال پیش با مصر پیمان صلح امضا کرده و از ۱۶ سال پیش نیز با اردن هاشمی در صلح کامل به سرمی‌برد.

هاآرتص همچنین می‌نویسد، کشوری مانند امارات متحده عربی دشمن برای اسرائیل محسوب نمی‌شود و هیچ گاه تهدیدی برای اسرائیل نبوده اما مقامات اسرائیل نگرانند که تسلیحات پیشرفته آمریکایی که در اختیار امارات قرار گیرد، به کشورهای عربی دیگر منتقل شود.

به گزارش هاآرتص، دولت اسرائیل از زمان ریاست جمهوری جرج بوش از قصد آمریکا برای فروش سیستم‌های بسیار پیشرفته به کشورهای عربی نگران بود اما آمریکا پاسخ می‌داد که تقویت حکومت‌های میانه‌روی همسو با آمریکا، هشداری به رژیم ایران است.

با وجود این، به نوشته هاآرتص ازبیستم ژانویه سال گذشته که باراک اوباما وارد کاخ سفید شده، تا کنون، آمریکا معامله تسلیحاتی جدید با کشورهای عرب هم پیمان خود نداشته است.

جزئیات معاملات کلان نظامی آمریکا از ماه گذشته در وب سایت رسمی پنتاگون منتشرشده، که بر اساس آن، آمریکا از جمله دو هزار و ۷۴۲ فروند موشک ضد تانک از مدل «تاو-۲» به ارزش یکصد و ۷۷ میلیون دلار به عربستان می‌فروشد.

معامله آمریکا با امارات متحده عربی شامل فروش بمب‌هایی است که از جنگنده‌های اف- ۱۶ شلیک می‌شود، مانند یک هزار و ۶۰۰ «بمب هوشمند لیزری»، ۸۰۰ بمب سنگین یک تنی و نیز ۴۰۰ بمب بونکرشکن در معامله‌ای به ارزش ۲۹۰ میلیون دلار است.

معامله آمریکا با مصرفهرستی طولانی‌تر از سایر کشورهای عرب را دربر می‌گیرد و ازجمله شامل چهار سیستم موشک‌انداز ضد کشتی از مدل «هارپون ۲» به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار، چهار قایق بزرگ توپدار تندرو به ارزش یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار، و ۱۵۶ موتور جنگنده‌های اف- ۱۶، ۲۴ فروند جنگنده دیگر اف- ۱۶ به ارزش سه میلیارد دلار و برخی تجهیزات دیگر برای این جنگنده‌ها به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار است.

پنتاگون به کنگره آگاهی داده که با فروش هزار و ۸۸ فروند موشک ضد تانک از مدل «جولین» با سکوهای شلیک موشک به ارزش ۳۸۸ میلیون دلار و نیز هشتاد سکوی راکت‌انداز پیشرفته به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار به ارتش اردن موافق است.

پائیز دو سال پیش خانم کاندولیزا رایس وزیرخارجه وقت آمریکا در سفری به منطقه با تأکید بر فروش گسترده سلاح به مصر، عربستان و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه گفته بود که «این معامله‌ها در راستای سیاست راهبردی آمریکا برای تقویت میانه‌روها و مقابله با نفوذ منفی ایران، سوریه و القاعده است».
XS
SM
MD
LG