لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

نظر سنجی‌ها: اوباما در ۶ ایالت کلیدی پیشتاز است



در فاصله یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشی گرفتن باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در شش ایالت از هشت ایالت کلیدی در این انتخابات است.


بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز- زاگبی که به صورت تلفنی انجام شده است، سناتور اوباما از جمله در دو ایالت کلیدی فلوریدا و اوهایو، نتیجه بهتری کسب کرده است.


این نظرسنجی که روز شنبه برگزار شده نشان می‌دهد که سناتور اوباما در ایالت میسوری، یک درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است.



در فلوریدا نیز در حالی که بر اساس نظرسنجی‌های هفته گذشته هر دو نامزد ۴۷ درصد آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را از آن خود کرده بودند، سناتور اوباما دو درصد از سناتور مک‌کین پیش افتاده است.


آقای اوباما همچنین در ایالت‌های اوهایو، ویرجینیا و نوادا نیز که در سال ۲۰۰۴ جرج بوش در آنها به پیروزی رسیده بود، از سناتور مک کین جلوتر است.


در اوهایو، ایالتی که در سال ۲۰۰۴ سرنوشت انتخابات را مشخص کرد، باراک اوباما شش درصد از رقیب جمهوری خواه خود پیش افتاده است. برپایه نظر سنجی‌ها او همچنین شش درصد در ویرجینیا و هشت درصد در نوادا از جان مک کین جلوتر است.


این ۵ ایالت در مجموع ۷۶ رأی الکترال را به خود اختصاص می‌دهند و با در نظر گرفتن آرای الکتروال ایالت‌هایی که در سناتور کری در سال ۲۰۰۴ به خود اختصاص داد، در مجموع ۳۲۸ رأی الکتروال نصیب آقای اوباما خواهد شد که بسیار بیش از ۲۷۰ رأی الکترالی است که پیروزی وی را در انتخابات ۴ نوامبر رقم خواهد زد.



نامزد دموکرات‌ها همچنین در ایالت پنسیلوانیا نیز ۱۱ درصد از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است. با این حال سناتور مک‌کین که امیدوار است بتواند آرای این ایالت تأثیرگذار را که جان کری در انتخابات پیشین از آن خود کرده بود، به دست آورد، کارزار انتخاباتی روز دوشنبه خود را به این ایالت اختصاص داده است.
بر اساس نظرسنجی رویترز -زاگبی در ۸ ایالت کلیدی و تعیین کننده آمریکا، نامزد دموکرات‌ها در شش اسالت از جمله ۵ ایالت که در سال ۲۰۰۴ جرج بوش در آنها به پیروزی رسیده بود، از نامزد جمهوری‌خواهان جلوتر است




با این حال در ایالت کارولینای شمالی که رأی دهندگان به طور سنتی، نامزدان جمهوری‌خواه را انتخاب می‌کنند، جان مک‌کین، یک درصد از رقیب خود جلوتر است.

جان مک کین همچنین در ایالت ایندیانا، که از سال ۱۹۶۴ تا کنون، از هیچ نامزد دموکراتی پشتیبانی نکرده است، ۵ درصد برتری دارد.




اوباما که هم اکنون در ادامه کازار انتخاباتی خود در اوهایو به سر می‌برد، اعلام کرده است که قصد دارد، در روز انتخابات برای جلب آرای مرد به ایندیانا سفر کند.


در این نظر سنجی، اوباما در میان رأی‌دهندگان مستقل، ۱۵ درصد و در میان زنان ۱۳ درصد از سناتور مک کین پیش است.


او همچنین میان مردان و در میان همه گروه‌های سنی، به جز سنین ۵۵ تا ۶۹، یک درصد پیش است. در گروه سنی ۵۵ تا ۶۹، جان مک کین از اوباما، یک درصد جلوتر است.


جان مک کین، همچنین میان سفید پوستان ۱۳ درصد و میان اسپانیایی زبانان آمریکا، ۲۵ درصد محبوبیت دارد. این در حالی است که جرج بوش رییس جمهوری کنونی آمریکا در سال ۲۰۰۴، حمایت ۴۰ درصد اسپانیایی زبانان آمریکا را جلب کرده بود.


نظر سنجی تلفنی رویترز- زاگبی بر اساس پرسش از داوطلبان شرکت در انتخابات در هشت ایالت (حدود ۶۰۰ نفر در هر ایالت) در روزهای پنجشنبه تا شنبه تهیه و درصد خطای آن ۴.۱ درصد اعلام شده است.


XS
SM
MD
LG