لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

تنش در مراسم پیاده‌روی خانوادگی در تبریز


همایش پیاده‌روی خانوادگی آزادسازی خرمشهر در تبریز/ گزارش‌های تأیید نشده، حاکی از درگیری‌هایی در حاشیه این مراسم است
همایش پیاده‌روی خانوادگی آزادسازی خرمشهر در تبریز/ گزارش‌های تأیید نشده، حاکی از درگیری‌هایی در حاشیه این مراسم است
همایش بزرگ پیاده‌روی خانوادگی شهروندان تبریزی که امروز جمعه و به مناسبت برزگداشت آزادی خرمشهر برگزار شد، حاشیه‌هایی را به همراه داشته است.

خبرگزاری‌های ایران امروز جمعه خبر دادند که نزدیک به ۳۲۰ هزار شهروند تبریزی با حضور در یک همایش پیاده‌روی خانوادگی «سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر» را گرامی داشتند.

محمدهادی حسام، معاون تربیت بدنی آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران گفت که در این همایش حدود ۳۲۰ هزار نفر از مردم تبریز مسیر ۵ کیلومتری ابتدای جاده ائل گلی (شاه‌گلی) تا تفرجگاه ائل گلی را پیاده‌روی کردند.

این همايش ششمين همايش پياده‌روی خانوادگی فدراسيون ورزش‌های همگانی در سال ۸۸ بوده است و پیش از این همایش‌های مشابهی در استان‌های فارس، همدان، لرستان، سیستان و بلوچستان، و ایلام برگزار شده است.

با این حال برخی از گزارش‌ها که هنوز از سوی منابع رسمی تأیید نشده است حاکی از آن است که تعدادی که شمار آنها مشخص نیست در حاشیه این همایش با دست گرفتن پلاکاردهایی در میان تجمع‌کنندگان شعارهایی علیه آنچه که «توهین به قومیت آذربایجان» خواندند سر دادند. این افراد به انتشار کاریکاتوری در روزنامه ایران در سال ۸۵ که آن را موهن می‌خوانند اعتراض داشتند.

در سال ۸۵ و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد انتشار کاریکاتوری در روزنامه ایران، اعتراض‌های گسترده‌ای را در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به همراه داشت.

در آن زمان این اعتراض‌ها با برخورد شدید نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد و بر اساس گزارش‌ها شمار زیادی از معترضان بازداشت شدند.

یک شهروند تبریزی که در گفت‌وگو با رادیو فردا اظهار کرد که در صحنه درگیری‌های روز جمعه حضور داشته است، گفت که «امروز در پارک شاه گلی تبریز تحمعاتی صورت گرفته که با حمله نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شده است. نیروهای یگان ویژه با گاز اشک‌آور و باتوم‌های برقی به تجمع‌کنندگان حمله کردند».

وی گفت: «بر اساس اخباری که در دست است بین ۳۰ تا ۴۰ نفر دستگیر شده‌اند و بر اثر ضرب و شتم یگان‌های ویژه تعدادی از افراد زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند که هنوز از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست».

در همین حال برخی از خبرهای تأیید نشده حاکی از آن است که برخی از اعتراض‌کنندگان به انتشار ویدئویی از محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران اعتراض داشته‌اند. ویدئویی که در آن محمد خاتمی به هنگام تعریف خاطره‌ای در یک محفل خصوصی، طنزی را بیان می‌کند که به زعم برخی «توهین به ترک زبان‌هاست.»

با این حال حسین فرهودی‌نیا، رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی، معتقد است که چنین لطیفه‌هایی در مورد اقوام گوناگون به صورت هدفمند و با قصد توهین به هیچ قومیتی در ایران مطرح نمی‌شود.

آقای فرهودی‌نیا با بیان اینکه خبر این اعتراض‌ها هنوز از سوی منابع رسمی تأیید نشده است می‌گوید:«اعتقاد دارم طرح و انتشار چنین موضوعی اگر وجود داشته باشد، در موقعیت نامناسبی صورت گرفته و کسانی که دست‌اندرکار نشر این موضوع بوده‌اند با معنا، پر ایهام و حساب‌شده اقدام کرده‌اند و دوستانی هم که در این ارتباط معترضند اگر حق هم داشته باشند، [توجه داشته باشند که] در این موقعیت بزرگ کردن ماجرا حتی به زیان خود آذربایجان است، چرا که از هر دو سو مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

وی همچنین گفت: «باید این سؤال را مطرح کرد که چه کسانی این کار را کرده‌اند و چرا انگشت اتهام به سوی آنها گرفته نمی‌شود.»

گزارش‌های ضد و نقیض از حاشیه همایش سالروز آزادسازی خرمشهر در حالی منتشر می‌شود که پیش از این نیز چنین اخبار متناقضی از راهپیمایی‌های مشابه در شهرهای گوناگون ایران انتشار یافته، اما مقام‌های ایران در مورد آن اظهار نظر نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG