لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

آمریکا هنوز در مورد انتقال موشک‌های اسکاد سوری به حزب‌الله متقاعد نشده است


ایالات متحده آمریکا در مورد درستی گزارش‌هایی که از انتقال موشک‌های زمین به زمین اسکاد از سوی سوریه به حزب‌الله لبنان سخن می‌گوید، کاملاً متقاعد نشده است.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، برخی از مقامات بلند پایه آمریکا جمعه شب در واکنش به گزارش‌هایی که در روزهای اخیر در زمینه اقدام سوریه در انتقال موشک‌های اسکاد به حزب‌الله لبنان منتشر شده، گفتند که در این مرحله هنوز معلوم نیست که دولت دمشق عامل این اقدام باشد.

اما به گزارش خبرگزاری‌ها، برخی دیگر از مقام‌های بلندپایه آمریکایی می‌گویند که سوریه کمک‌های نظامی تازه‌ای را به حزب‌الله داده است ولی مشخص نیست که این کمک‌ها شامل موشک‌های اسکاد هم بوده است یا نه.

این گروه از مقام‌های آمریکایی که معتقد به ارائه کمک‌های نظامی سوری به حزب‌الله هستند، می‌گویند سوریه با حزب‌الله مذاکرات راهبردی داشته و احتمال انتقال موشک‌های اسکاد نیز مطرح شده اما اینکه این نیت به مرحله اجرا درآمده باشد، قطعی نیست.

این مقام‌های آمریکایی در هر حال گفته‌اند که از این دست کمک‌های نظامی به حزب‌الله، مناسبات دمشق با واشینگتن را وخیم‌تر خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید و نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه گفته بودند که دولت اوباما از گزارش‌های انتقال این موشک‌ها به سوریه «عمیقاً نگران شده» و این سلاح‌ها «لبنان را نیز در برابر یک خطر آشکار و جدی قرار می‌دهد».

در همین حال حسین حاج حسن، وزیر کشاورزی در دولت سعد حریری که یکی از دو وزیر وابسته به حزب‌الله در کابینه لبنان است، جمعه به تلویزیون حزب‌الله، المنار، گفت که «موشک‌هایی که حزب‌الله در اختیار دارد، به اسرائیل ربطی ندارد»، و افزود که «حزب الله پیوسته به سلاح‌های بهتر مجهز می‌شود و سطح آمادگی خود را بالا می‌برد».

آقای حاج‌حسن حاضر به تأیید یا رد کامل گزارش‌های مربوط به انتقال موشک‌های سوری اسکاد به حزب‌الله نشد، اما گفت که «اسرائیل انواع سلاح‌ها را انبار می‌کند و طبیعی است که لبنان نیز به ابزار لازم برای دفاع از خود در برابر حملات اسرائیلی مجهز شود».

اسرائیل بهار سال ۲۰۰۰ آخرین سرباز خود را از لبنان بیرون برد اما حزب‌الله نیروی چریکی خود را همچنان «برای مقابله با دشمن صهیونیستی» حفظ کرده است.

قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، از جمله قطعنامه ۱۰۷۱، خواهان خلع سلاح کامل همه گروه‌های مسلح در لبنان، بویژه حزب‌الله است.

تفاهم‌هایی که در سال گذشته پس از انتخابات ژوئن ۲۰۰۹ برای تشکیل دولت تازه لبنان میان احزاب لبنانی به دست آمد، به حزب‌الله امکان می‌دهد که سلاح خود را حفظ کند.

میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان نیز گفته است که سلاح حزب الله، سلاح لبنان است.

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل و اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل درهفته گذشته در واکنش به انتقال موشک‌های اسکاد، به سوریه هشدار دادند.

رسانه‌های اسرائیل نوشتند که پیام‌های هشدارآمیز اسرائیل از طریق آمریکا، سوریه و حتی قطر به آگاهی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه رسانده شد. دولت سوریه پنجشنبه گزارش انتقال موشک‌های اسکاد به حزب‌الله را رد کرد.

روزنامه الشرق الاوسط در شماره جمعه روز جمعه خود، از قول شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله نوشت که «حزب‌الله در اوج آمادگی است اما ارزیابی ‌کند که جنگی در نخواهد گرفت».

حزب‌الله همپیمان ایران و سوریه است، و حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دو ماه پیش در جریان دیدار محمود احمدی‌نژاد از دمشق، دیدارمشترکی با او و بشاراسد، رئیس جمهور سوریه داشت.

حسن نصرالله گفته است که سازمانش بیش از ۳۰ هزار موشک جدید و پیشرفته‌تر که می‌تواند تمامی اسرائیل را هدف قرار دهد، در اختیار دارد. مقامات اسرائیل درستی این سخنان آقای نصرالله را تأیید می‌کنند.

اسرائیل و حزب‌الله در تابستان ۲۰۰۶ درگیر نبردی ۳۳ روزه، با تلفاتی بیش از ۱۳۰۰ نفر و ویرانی‌های بسیار بودند.
XS
SM
MD
LG