لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

اعدام سه متهم انفجار زاهدان، تنها دو روز پس از حادثه


مسجد امیرالمؤمنین محل انفجار پنجشنبه شب در زاهدان
مسجد امیرالمؤمنین محل انفجار پنجشنبه شب در زاهدان
سه تن از عوامل بمبگذاری روز پنجشنبه زاهدان بامداد شنبه در این شهر اعدام شدند. این خبری است که بامداد روز شنبه در بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و خارجی بازتاب یافته است.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) از قول مدیرکل دادگستری سیستان و بلوچستان نام‌های سه محکوم به اعدام را منتشر کرده است.

افرادی که به گفته حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، مدیرکل دادگستری استان سیستان و بلوچستان مواد منفجره به کشور وارد کرده‌اند و آنها را به فردی تروریست داده‌اند، این افراد به اتهام محاربه، فساد فی‌الارض و اقدام علیه امنیت کشور به اعدام محکوم شدند.

اما محمدرضا فقیهی، حقوقدان در تهران معتقد است رسیدگی به پرونده‌ای در این ابعاد به این سرعت کار ساده‌ای نیست: «رأیی که صادر شده بلافاصله با فرض اعتراض متهم و وکلای آنها یک روزه به دیوانعالی کشور ارسال شده و آنها هم یک روزه رسیدگی کرده‌اند که هرچه فکر می‌کنم استنباط من این است که نمی‌تواند با این سرعت خارق‌العاده‌ای چنین پرونده‌ای به سامان برسد.»

انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی‌طالب زاهدان در روز پنجشنبه به هنگام نماز مغرب و عشا روی داد و دست کم ۲۵ کشته و ۱۲۰ مجروح برجای گذاشت.

حجت‌الاسلام حمیدی، مدیرکل دادگستری سیستان و بلوچستان درباره اعدام‌شدگان روز شنبه همچنین گفت این افراد اتهام‌های دیگری هم داشتند، از جمله مشارکت مستقیم در انفجار اتوبوس سپاه در سال ۸۵، انفجار بولوار دانشگاه، عملیات بمبگذاری ناموفق در راهپیمایی ۲۲ بهمن و چندین مورد اتهامی دیگر.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان ساکن پاریس به رادیو فردا می‌گوید دلیل اعدام متهمان آنهم به این سرعت، ایجاد رعب و وحشت در مناطق مرزی ایران است.

به گفته آقای لاهیجی: «منظور حکومت ایجاد رعب و وحشت در منطقه است، بخصوص که منطقه منطقه‌ای است مرزی و یکی از استان‌های حساس ایران است چه از نظر اینکه خواسته‌های قومی وجود دارد و چه از نظر اینکه مرز بین ایران و افغانستان است.»

پس از وقوع انفجار در مسجد علی ابن ابی‌طالب زاهدان برخی از مقام‌های ایران، آمریکا را به دخالت در این حادثه متهم کردند.

آیت‌الله خامنه ای در پیامی تاکید کرد که «نمی‌توان تردید کرد که دست طراحان سیاسی برخی قدرت‌های مداخله‌گر و دستگاه‌های جاسوسی آنان نیز به خون بیگناهان این حادثه خونین آلوده است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام خود از کشوری خاص نام نبرده است اما صادق محصولی، وزیر کشور ایران روز جمعه گفته بود عوامل ترور نه شیعه هستند نه سنی، آنها آمریکایی و اسرائیلی هستند.

اما ظاهراً انفجار کار یک گروه سنی بوده است چراکه گروه شبه نظامی مسلح جندالله مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت: گروه شبه نظامی سنی مذهب بلوچ که با نظام جمهوری اسلامی مبارزه مسلحانه می‌کند.

همین گروه در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای رادیو فردا ارسال شده است، مدعی شد سه نفری که بامداد روز شنبه اعدام شدند، هیچ نقشی در بمبگذاری روز پنجشنبه نداشتند و تنها یکی از آنان بنام ذبیح‌الله نارویی از اعضای جندالله بود که در هیچ عملیات شرکت نداشته است و در هنگام بمبگذاری در زندان بوده است و جندالله دو تن دیگری را که اعدام شده‌اند، اصلاً نمی‌شناسد.

یادآوری این نکته ضروری است که رادیو فردا قادر به تأیید درستی یا نادرستی ادعای این گروه نیست.

جان سالیوان، معاون سخنگوی دفتر امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگویی با رادیو فردا ضمن محکوم کردن انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی‌طالب در زاهدان، هرگونه دخالت آمریکا را در چنین رویدادی قویاً رد کرد.

آقای سالیوان گفت: «هر حمله‌ای که سبب کشته شدن مردم بیگناه شود، از سوی آمریکا غیرقابل پذیرش است. بویژه که چنین حمله‌ای در یک عبادتگاه انجام شده باشد. ما اتهام دخالت در این حملات را رد می‌کنیم. آمریکا از هیچ شکلی از تروریسم پشتیبانی نمی‌کند.»

در همین حال روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در شماره روز شنبه خود از قول یان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است که آمریکا به‌طور جدی قرار دادن نام گروه جندالله را در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بررسی می‌کند.
XS
SM
MD
LG