لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

دیوید کامرون: هدف دولت بریتانیا تحریم ایران است


دیوید کامرون
دیوید کامرون
دیوید کامرون، نخست‌ وزیر بریتانیا، خواستار افزایش فشار بر ایران شد که به گفته او آشکارا به دنبال بمب اتم است.

دیوید کامرون که روز سه‌شنبه برای نمایندگان در مجلس عوام سخن می‌‌گفت، اظهار داشت که وی با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری‌ فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، برای اعمال دور تازه تحریم‌‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا علیه ایران رایزنی کرده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر محافظه‌کار بریتانیا گفت: «همه نشانه‌ها به یک سو دلالت دارد و آن اینکه ایران قصد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دارد.»

نخست وزیر بریتانیا افزود: «در شش سال گذشته ما سیاست دولبه را دنبال کرده‌ایم که در عین اینکه پیشنهاد همکاری می‌دهد، آماده اعمال فشار است.»

وی افزود: «من براین باورم هنگام آن است که ضامن فشار را بکشیم و زمان نیز کوتاه است. این دولت هدفی مشخص برای اعمال تحریم‌های قوی‌تر شورای امنیت و اتحادیه اروپا علیه ایران دارد.»

هفته گذشته ایران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه، ایران اعلام کرد که حاضر به امانت گذاشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود در خاک ترکیه است؛ با این حال کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده این توافق را کم‌اهمیت دانسته و خواستار اعمال تحریم‌های تازه علیه تهران شدند.

روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، متن توافقنامه تهران را که به امضای رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی رسیده، به مقام‌های آژانس تحویل داده است .

در همین حال ایالات متحده نیز در همین روز اعلام کرد که نسخه‌ای از نامه تهران را از سوی آژانس دریافت کرده و پس از رایزنی با کشورهای دخیل در پرونده هسته‌ای ایران، پاسخ آن را به زودی اعلام خواهد کرد.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در ادامه به قانونگذاران این کشور گفت: «حتی اگر ایران به توافقنامه پیشنهادی ترکیه و برزیل عمل کند، هنوز نزدیک به ۵۰ درصد ذخیره اورانیوم کم غنی‌شده را نزد خود خواهد داشت و این ذخیره است که می‌تواند تا حد اورانیوم مورد استفاده در بمب غنی شود.»

کامرون همچنین در این سخنرانی به جنگ افغانستان نیز پرداخت و اظهار داشت که امسال یک سال حیاتی در این جنگ است؛ بریتانیا نزدیک به ۹ هزار نفر د افغانستان نیرو دارد.

روز سه‌شنبه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، نیز بار دیگر نگرانی‌های خود را درباره برنامه ‌هسته‌ای ایران تکرار کرد.

صدراعظم آلمان که به منظقه خلیج فارس سفر کرده است در ابوظبی گفت: «کاملا روشن است که چقدر مردم (منطقه می‌‌خواهند ایرانی را ببینند که برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای تلاش نمی‌کند.»
XS
SM
MD
LG