لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

وضعیت «وخیم» جسمی توکلی و گودرزی در پی اعتصاب غذا


مجید توکلی
مجید توکلی
خانواده مجید توکلی و کوهیار گودرزی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کردند که این دو زندانی هم‌اکنون در اعتصاب غذا به سر می‌برند و حال آنها وخیم است.

علی توکلی درباره وضعیت برادرش مجید توکلی به رادیو فردا گفت: «امروز(پنجشنبه) یکی از دوستان مجید تماس گرفت و گفت مجید دچار خونریزی شدید معده شده و قادر به تکلم هم نیست چون اعتصاب خشک کرده است.»

مجید توکلی در روز دانشجو ۱۶ آذرماه پارسال، پس از یک سخنرانی‌ِ ۱۵ دقیقه‌ای در دانشگاه، در تهران بازداشت و روانه زندان شد و نزدیک به چهار ماه را در سلول انفرادی گذراند.

مجید توکلی در سخنرانی خود گفته بود: «امروز روزی است که آمدیم در کنار هم جمع بشویم و علیه استبداد بایستیم و تمام فریادمان را بر سر استبداد بزنیم.»

مادر مجید توکلی که چند روز همراه با پسرش اعتصاب غذا کرده‌بود، در مصاحبه با رادیو فردا گفت: «طبق آخرین خبری که داریم که مجید مریض است و صحبت هم نمی‌تواند بکند؛ ماهم خیلی ناراحت و نگران شدیم و نمی‌دانیم چه کار بکنیم.»

اما مجید توکلی تنها زندانیِ سیاسی- عقیدتی ماه‌های گذشته نیست که در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود در زندان، چاره‌ای جز اعتصاب غذا ندیده است.

کوهیار گودرزی، دانشجوی زندانی دیگری است که در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است.

کوهیار گودرزی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف روز ۲۹ خرداد و در حالی که عازم شهر قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت الله منتظری بود، بازداشت شد.

او بیست روز گذشته در اعتصاب غذا بوده و مسئولان زندان برای آنکه او را مجبور به شکستن اعتصاب غذا کنند، این دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف را به سلول انفرادی انتقال دادند.

پروین مخترع، مادر کوهیار گودرزی، درباره وضعیت این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر به رادیو فردا گفت:«جایزه من، مادری که دست تنها بچه‌ای را بزرگ کرده و فرستاده مدرسه تیزهوشان کرمان و دانشگاه صنعتی شریف، این است که روز عید فرزندم در زندان انفرادی باشد الان هم که اعتصاب غذا کرده و بیهوش شده و زیر سرم رفته است؛ جایزه من این است که هر هفته از کرمان بیام تهران؛ سه روز کرمان، سه روز تهران، همراه با استرس و دلهره و همراه با نگرانی.»

براساس اخبار و گزارش‌هایی که از داخل زندان اوین به بیرون از دیوارهای زندان راه یافته، حال این فعال دانشجویی وخیم است به طوریکه او را به بهداری زندان اوین منتقل کرده‌اند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده،‌ حسین رونقی ملکی، و بلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر نیز در اعتراض به «وضعیت بد جسمانی و عدم رسیدگی قانونی به پرونده‌اش» در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

گفته می‌شود این زندانی سیاسی که در دی‌ماه سال گذشته بازداشت شده، از ناراحتی کلیه در زندان به شدت رنج می‌برد و رسیدگی پزشکی در مورد بیماری وی صورت نمی‌گیرد.

ادامه یافتن اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، نگرانی ها درباره سرنوشت این زندانیان را در میان فعالان حقوق بشر افزایش داده است.

شیرین عبادی، مدافع ِحقوق‌ ِبشر و برنده جایزه صلح نوبل، در نامه‌ای به دو گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار رسیدگی به وضعیت مجید توکلی در زندان اوین، شده است.
XS
SM
MD
LG