لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

«اختلاف» در میان سران حماس برای آزادی یک اسیر اسرائیلی


گیلعاد شالیط
گیلعاد شالیط
در حالی که نخست وزیر اسرائیل گزارش‌ها درباره از سرگیری تلاش از سوی یک دیپلمات میانجیگر آلمانی را برای انجام معامله‌ای میان حماس و اسرائیل بر سر آزادی یک سرباز اسیر اسرائیلی تایید کرد، سران حماس در این باره علنا دچار اختلاف شده‌اند.

موسی ابومرزوق، معاون رییس دفتر سیاسی حماس، شنبه به روزنامه الحیات گفته بود که گرهارد کنراد، میانجیگر آلمانی، دو هفته پیش در غزه بوده و به بررسی احتمال عملی کردن معامله میان حماس با اسرائیل پرداخته است.

اسامه المزینی، مسئول امور اسیران در دولت حماس نیز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت دیپلمات آلمانی برای «سنجیدن موقعیت» به غزه آمده بود تا ببیند که آیا از سرگیری تلاش‌ها می تواند موفقیت آمیز باشد یا خیر.

اما محمود الزهار یکی از سران حماس یکشنبه گفت معلوم نیست که اظهارات موسی ابومرزوق منعکس کننده واقعیات باشد.

محمود الزهار که وزیر خارجه اسبق در دولت حماس است، اضافه کرد که «تنها تماس در این زمینه، از سوی خود مقامات اسرائیلی بوده که با شخصیت‌های مهم حماس که در زندان اسرائیل هستند، ملاقات‌هایی کرده‌اند.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص چندی پیش نوشته بود که سران حماس در مورد انجام معامله مبادله اسیران با اسرائیل دچار اختلاف جدی هستند.

هاآرتص افزوده بود که محمود الزهار، که در تیم مذاکرات حماس بر سر این پرونده بوده، با رهبران حماس که مقیم سوریه هستند، دچار اختلاف شده و از این تیم کناره‌گیری کرده است.

مقامات اسرائیلی و بلندپایگان تشکیلات فلسطینی نیز پیشتر گفته بودند که سران حماس که مقیم سرزمین‌های فلسطینی هستند، تمایل قوی به انجام این معامله با اسرائیل دارند، اما به ادعای آنها، سران حماس که در سوریه زندگی می‌کنند، حاضر به نهایی کردن این معامله نیستند.

گیلعاد شالیط از ۵۲ ماه پیش در اسارت حماس است. سران حماس با هر گونه ملاقات میان این اسیر با نمایندگان صلیب سرخ جهانی مخالفت کرده‌اند. حماس در این دوران یک کاست ویدئوی حدودا سه دقیقه‌ای از گیلعاد شالیط را در اسارت نشان داد، که اسرائیل برای این کاست، زندانیان امنیتی زن را آزاد کرده بود.

در این میان، روزنامه‌های فلسطینی بیت‌المقدس دوشنبه به نقل از منابع بلندپایه مصری مرتبط با حماس نوشته‌اند که دیپلمات آلمانی «ابراز امیدواری کرده که بتواند تا پایان سال جاری میلادی موجب انجام معامله شود».

«دیپلمات‌های مصری» به رسانه‌های فلسطینی گفته‌اند که هم سران حماس در غزه و هم دولت اسرائیل با از سرگیری تماس‌ها از سوی میانجیگر آلمانی موافق هستند؛ از یکسو حماس به این نتیجه رسیده که با نگاه داشتن گیلعاد شالیط امتیاز سیاسی جدیدی به دست نمی‌آورد، و از سوی دیگر، نخست وزیر اسرائیل نیز «می‌خواهد پس از فیصله دادن پرونده گیلعاد شالیط، توجه خود را به مسائل مهم‌تر متمرکز کند.»

بنیامین نتانیاهو، یکشنبه خود تایید کرد که «مذاکرات از سوی میانجیگر آلمانی از سر گرفته شده است».

در همین حال، خانواده گیلعاد شالیط گفتند که «این بار نیز هیچ اعتمادی به موفقیت آمیز بودن تلاش‌ها ندارند».

حماس آزادی زندانیان امنیتی مهم را می‌خواهد که در اسرائیل به حبس ابد محکوم شده‌اند اما اسرائیل می‌گوید آنها «تروریست‌هایی هستند که برنامه ریز علمیات کشتار متعدد علیه شهروندان اسرائیلی بوده‌اند.»

اسرائیل می‌گوید که آزاد کردن آنها می‌تواند دوباره جان مردم این کشور را به خطر بیندازد.

بیشترین تلاش‌های میانجیگرانه برای انجام معامله میان اسرائیل با حماس را در طول دو سال اول اسارت گیلعاد شالیط، کشور مصر انجام داد. اما پس از آنکه حماس مصر را میانجی ناموفقی اعلام کرد، آلمان وارد ماجرا شد.

حماس ژانویه گذشته آقای گرهارد کنراد را نیز به «عدم قاطعیت» در برابر اسرائیل متهم کرده بود.

همزمان، نیروهای امنیتی اسرائیل یکی از سران حماس در کرانه باختری را روز دوشنبه دستگیر کردند؛ عمر عبدالرزاق در شهر حبرون بازداشت شد. مقامات حماس دستگیری او را با نزدیک بودن معامله برای آزادی سرباز اسرائیلی اسیر مرتبط دانستند.

اسرائیل اندکی پس از ربوده شدن گیلعاد شالیط ، حدود ۶۰ نفر از سران حماس را به عنوان ورق‌هایی برای یک معامله احتمالی دستگیر کرد اما اکثر آنها را در چهار سال اخیر آزاد کرد.

برخی از ناظران می‌گویند که برای قطعی شدن هر معامله ای که میان اسرائیل و حماس تنظیم شود، کلام آخر را خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس در سوریه خواهد زد همانگونه که سران حماس که مقیم سرزمین‌های فلسطینی هستند، همواره ناچار به پیروی از سیاست‌های شاخه خارجی حماس بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG