لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

حماس خبر دیدار پزشکان خارجی با گیلعاد شالیط را رد کرد


ویدویی که حماس از شالیط منتشر کرد.
ویدویی که حماس از شالیط منتشر کرد.
در حالی که برخی گزارش‌های منابع خبری عربی از غزه می‌گوید که برای نخستین بار هیئتی از پزشکان خارجی توانسته از سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس معاینه به عمل آورد، یک مقام ارشد حماس این گزارش‌ها را «نادرست» دانسته اما تأیید می‌کند که میانجی‌گر آلمانی هفته گذشته در غزه بوده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه به نقل از محمود الزهار وزیر خارجه اسبق دولت حماس که در مصاحبه با این روزنامه سخن گفته، دادن امکان معاینه از شالیط از سوی حماس را از اساس رد کرده است.

محمود الزهار از سران حماس مقیم غزه خود در تماس‌هایی که در قاهره با میانجی‌گری آلمان و مصر در جریان است، نقش داشته است.

شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی و روزنامه الحیات یکشنبه اعلام کرده بودند که چهار پزشک فرانسوی همراه با ارنست اورلاو میانجی گر آلمانی هفته گذشته «در میان شدیدترین تدابیر امنیتی سازمان حماس، به مخفیگاه غزه برده شدند و توانستند شالیط را معاینه کنند».

گزارش‌های این دو رسانه تأکید دارد که تیم اروپایی یکشنبه گذشته از گذرگاه رفح میان مصر با غزه، وارد باریکه شد «اما در همان حال اشیا پرنده اسرائیلی ویژه شناسایی نیز بر فراز منطقه در پرواز بودند».

این گزارش‌ها مدعی بود که حماس «تضمین‌های کلان از میانجی‌گر آلمانی گرفت تا اطمینان یابد که اسرائیل به مخفیگاه شالیط حمله نمی‌کند و یا درصدد برنمی‌آید که عملیات کماندویی برای آزادی شالیط انجام دهد».

براساس گزارش الحیات و بی بی سی عربی، مخفیگاه شالیط شدیداً مین‌گذاری شده تا بخت هرگونه اقدام احتمالی کماندویی اسرائیل را از بین ببرد. پیشتر نیز منابع خبری اسرائیل بارها گفته بودند که در تمامی سه سال و نیم گذشته اسرائیل از همه مخفیگاه‌های شالیط آگاهی داشته اما با دانستن این واقعیت که این اماکن شدیداً مین‌گذاری شده‌اند، عملیات کماندویی نتوانست اجرا شود.

گزارش بی بی سی عربی و الحیات تأکید دارد که دادن امکان به پزشکان فرانسوی برای معاینه شالیط، گامی در راستای «اعتماد آفرینی» بوده است. گام پیشین، تهیه ویدیویی کوتاه از این سرباز بود.

اسرائیل در هفته نخست اکتبر، دربرابر دریافت این ویدیوی دو دقیقه و پنجاه ثانیه‌ای، زندانیان زن امنیتی فلسطینی را که در عملیات تروریستی دست داشتند، آزاد کرد.

درحدود ۱۳۰۰ روز اسارت شالیط، حماس به هیچ سازمان بین‌المللی ازجمله صلیب سرخ امکان نداده با این اسیر ملاقات کنند.

به گزارش الحیات، میانجی‌گر آلمانی به دلیل «تعویق‌هایی» که طرف اسرائیلی را عامل آن دانسته، «تهدید به کناره‌گیری کرده است».

دادستانی اسرائیل دو هفته پیش تأیید کرد که این کشور آمادگی دارد ۹۸۰ زندانی امنیتی فلسطینی را در برابر شالیط آزاد کند. اما بنا بر گزارش‌ها پاره‌ای دشواری‌ها اجرای این معامله را با تأخیر روبه‌رو کرده است.

سران حماس تأیید می‌کنند که «دست بالا را گرفته‌اند» تا زندانیان امنیتی فلسطینی بیشتری را آزاد کنند. آزادی گروه پرشماری از زندانیان می‌تواند موجب تقویت جایگاه حماس در میان فلسطینی‌ها شود.

الشرق الاوسط نیز یکشنبه نوشته است وزیر خارجه مصر، اسرائیل را به پرداخت بهای درخواستی از سوی حماس برای بازگرداندن شالیط فرا خواند، و گفت «اسرائیل باید نرمش بیشتری نشان دهد».

بنا بر گزارش‌های متعدد، اسرائیل می‌گوید که برخی از زندانیانی که آزاد می‌شوند، نباید به کرانه باختری بازگردند بلکه می‌توانند به غزه یا کشوری دیگر بروند.

دانیل بن سیمون نماینده حزب کارگر در «کنست» شنبه در پی دیداری با بنیامین نتانیاهو به رسانه‌های اسرائیل گفت احساس می‌کند که معامله می‌تواند تا دو هفته دیگر عملی شود.

گیلعاد شالیط سه سال و نیم پیش به اسارت حماس در آمد. والدین شالیط از هفته گذشته دیدارهای متعددی با وزیران اسرائیلی انجام می‌دهند تا آنها را متقاعد کنند که به هنگام رأی‌گیری در نشست دولت بر سر معامله احتمالی با حماس، رأی موافق بدهند.
XS
SM
MD
LG