لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

حمله اشتباهی ناتو به یک عروسی؛ کرزی اعتراض کرد


حامد کرزی ضمن اعتراض به کشته شدن حدود ۴۰ شهروند افغان در يک حمله هوايی، تلفات غير نظاميان در افغانستان را مهم‌ترين عامل تنش کابل با نيروهای ائتلاف خواند.


روز چهارشنبه ۱۵آبان ماه، حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان به کشته شدن ۴۰ غير نظامی در حملات هوايی نيروهای ائتلاف در جنوب اين کشور که روز دوشنبه رخ داد، اعتراض کرد.


به گفته حامد کرزی در این حادثه، که در ولایت قندهار رخ داده است، حدود ۴۰ غير نظامی کشته و ۲۸ نفر ديگر زخمی شده‌اند. مقام‌های محلی افغان می‌گويند کشته‌شدگان، حاضران در یک جشن عروسی بوده‌اند.


اين حمله هنگامی صورت گرفته است که از نزديکی دهکده‌ای در نزدیکی محل حادثه، به سوی نيروهای ائتلاف آتش گشوده شده بود.


رييس جمهوری افغانستان همچنين گفته است که تلفات غيرنظاميان، مهم‌ترين عامل تنش کابل با نيروهای ائنلاف است و از باراک اوباما، رییس جمهوری منتخب آمریکا درخواست کرده است که اين موضوع را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد.


مقام‌های افغان روز پنجشنبه، یک روز پس از اعتراض حامد کرزی، از کشته شدن هفت غير نظامی در یک حمله هوایی دیگر خبر دادند.

به گفته مقام‌های محلی پس از آنکه يک گروه از سربازان آمريکايی و افغان از سوی شورشيان طالبان در ولايت بادغيس در شمال غرب مورد حمله قرار گرفتند، در پاسخ به آن، یک حمله هوايی صورت گرفت که باعث مرگ هفت غيرنظامی شد.


يک سخنگوی نيروهای آمريکايی در گفت و گو با خبرگزاری رويترز با اظهار بی‌اطلاعی از اين حادثه، گفته است که آن بررسی می‌کند.


«افزایش حملات در افغانستان»


در همین حال سرتيپ مايکل تاکر، معاون فرماندهی ناتو در افغانستان در مصاحبه تلفنی با روزنامه يو اس ای تودی گفته است شمار عمليات هوايی در افغانستان در ماه‌های گذشته «افزايش چشمگيری» داشته است.


  • «اگر ما پوتین‌های بيشتری روی زمين داشتيم، مجبور نبوديم به اين اندازه بر حمله‌های هوايی تکيه کنيم.»معاون فرماندهی ناتو در افغانستان

مايکل تاکر با اشاره به کمبود نيروی پیاده در افغانستان گفته است: «اگر ما پوتین‌های بيشتری روی زمين داشتيم، مجبور نبوديم به اين اندازه بر حمله‌های هوايی تکيه کنيم.»


به گفته معاون فرماندهی ناتو «پشتيبانی هوايی نزديک، آخرين راه حل است.»


برپايه گزارش مرکز عمليات هوايی، که جنگ‌های هوايی در افغانستان و عراق را هدايت می‌کند، در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ هواپیماها و هلیکوپترهای نیروهای ائتلاف در افغانستان نزدیک به ۱۴ هزار سورتی پرواز داشته‌اند که نسبت به سال گذشته در همين ماه ۳۱ درصد افزايش نشان می‌دهد. شمار پروازها در ماه سپتامبر سال گذشته حدود ۱۰هزار سورتی بوده است.


شمار نيروهای ائتلاف در افغانستان به ۶۰ هزار نفر می‌رسد که از این تعداد ۳۲ هزار نفر آنها آمريکايی هستند.


XS
SM
MD
LG