لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

تایمز: ذخایر کیک زرد ایران رو به پایان است


تأسیسات غنی‌سازی نظنز
تأسیسات غنی‌سازی نظنز

روزنامه تایمز لندن روز شنبه در گزارشی نوشت که ایران برای ادامه برنامه هسته‌ای خود با کمبود اورانیوم مواجه شده است.


به نوشته روزنامه تایمز لندن، وزارت خارجه بریتانیا اواخر سال ۲۰۰۸ دیپلمات‌های خود در قزاقستان، ازبکستان و برزیل را مأمور کرده است تا برای جلوگیری از فروش اورانیوم به ایران تلاش کنند. این کشورها سه تولید کننده عمده اورانیوم هستند.


روزنامه تایمز می‌افزاید که کشورهای بریتانیا، ایالات متحده، فرانسه و آلمان «تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای» را برای بازداشتن تولید کنندگان عمده اورانیوم از فروش به ایران آغاز کرده‌اند.


سنگ معدن اورانیوم ماده اصلی تولید کیک زرد است؛ با کنش و واکنش‌های شیمیایی از کیک زرد گاز «یو اِف ۶» تولید می‌شود؛ و اورانیوم غنی شده به کمک سانتریفیوژ و از گاز «یو اِف ۶» به دست می‌آید.


روزنامه تایمز همچنین به نقل از منابع خود گزارش کرده است که ذخیره چند هزار تنی کیک زرد، که ایران آن را در اواسط دهه ۱۹۷۰ از آفریقای جنوبی خریداری کرد، تقریبا به پایان رسیده است.


کانادا، استرالیا، قزاقستان، روسیه، نیجریه، نامیبیا، ازبکستان، ایالات متحده، اوکراین، چین و برزیل در زمره کشورهایی هستند که بزرگ‌ترین معادن اورانیوم را در اختیار دارند.


کمبود معدن اورانیوم در ایران


ذخایر شناخته شده اورانیوم ایران چندان پرشمار نیستند. معدن ساغند یزد و قچین بندرعباس دو معدن عمده اورانیوم ایران هستند.


به گفته احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس شورای اسلامی، عیار سنگ‌های اورانیوم ایران پایین است و برای استخراج آن باید تا عمق بسیاری حفاری کرد که هزینه زیادی در بردارد.


آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان پی تی) می‌داند.


با این حال شورای امنیت به دلیل اصرار جمهوری اسلامی بر تداوم غنی‌سازی اورانیوم تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.


پرونده هسته‌ای ایران پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد نمی‌تواند نسبت به صلح‌آمیز بودن این برنامه هسته‌ای اطمینان حاصل کند، به شورای امنیت فرستاده شد.

XS
SM
MD
LG