لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

توپ طلای جام جهانی به اروگوئه رفت،‌ کفش طلا به آلمان


توماس مولر، هافبک تهاجمی تیم آلمان
توماس مولر، هافبک تهاجمی تیم آلمان

در حالی که دوشنبه شب تیم ملی فوتبال اسپانیا برای نخستین بار به مقام قهرمانی جام جهانی فوتبال رسید، دیگو فورلان، مهاجم تیم اروگوئه، توپ طلای این مسابقات و توماس مولر از آلمان کفش طلایی این جام را با خود به خانه بردند.

در همین حال وب‌سایت فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال، نگاهی به این جام و رکوردهای آن و تاریخچه وقایع فوتبال و فوتبالیست‌ها بر اساس اعداد و ارقام انداخته است که از ۳۶ شروع و به صفر ختم می‌شود.

داستان پشت این اعداد از آنجا شروع شد که تیم آلمان که عده بسیاری آن را صاحب جام قهرمانی می‌دانستند برای سومین بار به مقام سوم رسید. همچنین این پنجمین مقام سومی تیم آلمان در تاریخ جام جهانی فوتبال است. آلمان در این مقام رکورددار است.

۳۶. هانز یورگ بووت، دروازه‌بان تیم آلمان، با ۳۶ سال ‌و ۴۳ روز ششمین فوتبالیست مسن تیم آلمان است که در مسابقات جام جهانی بازی کرد. این دروازه‌بان تیم بایرن مونیخ پس از آندریاس کوپک، ینس لمن، اولیور کان، لوتار ماتیوس و فریتس والتر قرار می‌گیرد که با رکورد ۳۷ سال و ۲۳۶ روز مسن‌ترین فوتبالیست‌های آلمانی هستند که در جام جهانی حضور داشته‌اند.


۲۹. تعداد گل‌های دیگو فورلان، مهاجم اروگوئه، است که پس از آنخل رومانو به عنوان دومین گلزن تاریخ این کشور در جام جهانی به شمار می‌رود. فورلان تنها سه گل دیگر نیاز دارد تا به عنوان برترین گلزن تاریخ فوتبال کشورش بالاتر از هکتور اسکارنو قرار گیرد.

۲۰. سال از رویارویی دو قهرمان پیشین جام جهانی برای کسب مقام سومی جهان می‌گذرد. آخرین بار ۲۰ سال پیش ایتالیا و انگلیس رو در روی یکدیگر قرار گرفتند که ایتالیا موفق شد انگلیس را دو بر یک شکست دهد.

۱۶. آلمان با ۱۶ گل، گلزن‌ترین تیم جام جهانی در سال ۲۰۱۰ شد.

۱۲. از ۱۶ فینال جام جهانی گذشته ۱۲ بار تیمی که موفق به شکست تیم سوم آن دوره شده توانسته به مقام قهرمانی برسد. برای مثال، در سال ۲۰۰۶ ایتالیا با شکست آلمان موفق شد به قهرمانی جهان برسد. آخرین باری که آلمان‌ها موفق شدند این تعداد گل در یک جام به ثمر برسانند به سال ۱۹۷۰ بازمی‌گردد.

۵. توماس مولر، هافبک تهاجمی جوان تیم آلمان، تاکنون یکی از بهترین رکوردهای شلیک به دروازه را داشته است.

مولر با پنج شوت به دروازه و پنج گل یکی از موفق‌ترین مهاجمان در این جام جهانی بوده است. وی همچنین دومین فوتبالیست جوان جهان به شمار می‌رود که موفق شده به جام جهانی راه یابد. مقام اول را در این زمینه پله، ستاره فوتبال برزیل، دارد که در ۱۷ سالگی در جام جهانی توپ زد.

مولر که در این جام جهانی و تنها با هشت بازی پنج گل به ثمر رساند، مستقیما در هشت گل تیم آلمان در این جام جهانی دخیل بود. این ستاره فوتبال آلمان موفق به دریافت کفش طلای شرکت آدیداس شد که این اتفاق وی را به مقام دومین بازیکن جوانی رساند که موفق به دریافت کفش طلا شد.

جوان‌ترین بازیکنی که موفق به دریافت کفش طلا شده است فلوریان آلبرت از کشور مجارستان است که در سال ۱۹۶۲ و در سن ۲۰ سال و ۲۶۸ روز و تنها ۳۲ روز جوان‌تر از مولر موفق به دریافت کفش طلایی این جام شد.

۴.۰۵ . رکورد قابل توجه تعداد گل‌ها در بازی رده‌بندی در جام جهانی ۲۰۱۰ بوده است. این در حالی است که میانگین گل در تاریخ بازی‌های رده‌بندی جام جهانی ۲.۸۶ بوده است.

۴. تعداد بازیکنانی که هر یک با پنج گل در صدر گلزنان این جام قرار دارند. دیگو فورلان از اروگوئه، توماس مولر از آلمان، ویسلی اشنایدر از هلند و دیوید ویلا از اسپانیا تاکنون به عنوان برترین گلزنان جام شناخته شده‌اند. رکورد بالاترین تعداد بازیکنان با پنج گل مربوط به سال ۱۹۹۴ است. در آن جام ، اولگ سالنکو، هریستو استویچکوف، کنت اندرسون، روبرتو باجو، یورگن کلینزمان و روماریو همه پنج گله بودند.

۱. مردان دلبوسکه برای نخستین بار در تاریخ این کشور جام جهانی را به مادرید بردند.

صفر. این آماری است که نشان می‌دهد در ۴۳ گل به ثمر رسیده در مرحله حذفی این جام جهانی، هیچ یک توسط بازیکنان تعویضی به ثمر نرسیده است. رودریگو میلار از شیلی آخرین بازیکنی بود که پس از ورود به زمین در مرحله مقدماتی مقابل اسپانیا موفق به گل زدن شد.

XS
SM
MD
LG