لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

انفجار بمب در استانبول دست‌کم سه کشته بر جای گذاشت


اتوبوس حامل پرسنل نظامی و خانواده آنها
اتوبوس حامل پرسنل نظامی و خانواده آنها
یک روز پس از حملات ارتش ترکیه به گروه جدایی‌طلب «پ کا کا» در مناطق کردنشین این کشور، بامداد روز سه‌شنبه بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در استانبول سه نفر کشته شدند. مقامات ترکیه جدایی‌طلبان پ کا کا را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اثر اين انفجار که به هنگام عبور اتوبوس سرويس کارکنان ارتش در منطقه «حالکالی» در بخش اروپایی‌نشین استانبول رخ داد دو پرسنل نظامی ترکیه و یک دختربچه خردسال کشته شدند.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، این بمب در کنار جاده پنهان شده و از راه دور کنترل می‌شد.

هفته گذشته شبه‌نظامیان «پ کا کا» دست به یک سری عملیات نظامی در جنوب شرقی ترکیه در نزدیکی مرز با عراق زدند که در این عملیات ۱۲ سرباز ارتش ترکیه کشته شدند.

ارتش ترکیه در پاسخ به این حملات مواضع مشکوک شورشیان در داخل عراق را هدف بمباران هوایی قرار داد.

روز دوشنبه نیز نیروهای «پ ‌کا کا» با حمله به یک ایست بازرسی ارتش ترکیه یک مأمور امنیتی ارتش ترکیه را کشتند.

روز یک‌شنبه، احمد دنیس، یک سخنگوی «پ کا کا»، در واکنش به حملات ارتش ترکیه به مواضع این گروه گفته بود که اگر دولت ترکیه حملاتش به این گروه را ادامه دهد، آنها عملیات‌شان را به تمامی شهرهای ترکیه خواهند کشاند.

گروه «پ کا کا» پیشتر نیز دست به حملاتی در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه زده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه پایگاه‌هایی در شمال عراق در نزدیکی مرز با ترکیه دارد و ارتش ترکیه نیز بارها با حملات گسترده هوايی و زمينی عليه مواضع اعضای اين گروه در کوهستان‌های کردستان عراق وارد خاک عراق شده است.

در دوم اسفندماه سال ۱۳۸۶ نيروهای زمينی ترکيه در حمله‌ای گسترده با ۱۰ هزار سرباز پس از بمباران هوايی مواضع «پ کا کا» وارد شمال عراق شدند که پس از گذشت هشت روز و با مخالفت دولت‌های عراق و اتحادیه اروپا و آمریکا، ترکیه عقب‌نشینی کرد.

حزب کارگران کردستان ترکيه، «پ کا کا»، که از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا گروهی تروریستی شناخته می‌‌شود در سال ۱۹۷۸ با گرايش‌های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد و از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه را برای ايجاد سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه آغاز کرد.
XS
SM
MD
LG