لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ طرح شرکت تسلیحاتی آلمانی برای تولید تانک‌های پیشرفته در اوکراین


سربازان اوکراینی در هفته‌های اخیر در آلمان برای استفاده از تانک‌های لئوپارد۲ آموزش می‌دیدند
سربازان اوکراینی در هفته‌های اخیر در آلمان برای استفاده از تانک‌های لئوپارد۲ آموزش می‌دیدند

آمادگی شرکت تسلیحاتی راین‌متال برای راه‌اندازی کارخانه‌ای با ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ عراده تانک مدرن در اوکراین، تهدید روسیه به انهدام چنین کارخانه‌ای، و اظهار نظر فرمانده کل پیمان نظامی ناتو در اروپا درباره کشته شدن بیش از ۲۰۰ هزار سرباز روسی در جنگ کنونی علیه اوکراین از جمله مسائلی است که در رسانه‌های آلمان مورد توجه قرار گرفته‌اند.

افزایش ۷۰ درصدی حمله راست‌گرایان به اقامتگاه‌های پناهجویان در آلمان و کشیدن صلیب شکسته، علامت نازی‌ها بر دیوار این مکان‌های مسکونی، و همچنین ضرب و شتم و کتک زدن پناهجویان در خیابان‌ها هم دیگر موضوعاتی است که در رسانه‌های آلمان بازتاب یافته است.

به تازگی همچنین نمایشگاهی با عنوان «نگاه به ایران» در یک گالری آلمانی در برلین، در همبستگی با اعتراض‌های مردمی در ایران برگزار شده است. در این نمایشگاه سه نقاش زن آثارشان را به نمایش گذاشته‌اند که یکی از این هنرمندان جوان، دختر عالیه مطلب‌زاده عکاس و زندانی سیاسی است که چندی پیش از زندان اوین آزاد شد.

گفت‌وگو درباره احداث کارخانه تولید تانک در اوکراین

در حالی که هیچگونه شواهد و نشانه‌ای از پایان تهاجم روسیه به خاک اوکراین در دست نیست، راین‌متال بزرگترین شرکت آلمانی تولیدکننده انواع تسلیحات سنگین از جمله تانک‌های لئوپارد، ابراز آمادگی کرده کارخانه‌ای برای برطرف کردن نیازهای جنگی اوکراین در این کشور راه‌اندازی کند.

تانک پنتر یا پلنگ، تازه‌‌ترین سامانه تسلیحاتی دنیاست که راین‌متال قصد دارد در اوکراین تولید کند. به گفته آرمین پاپرگر، رئیس راین‌متال، تاکنون گفت‌وگوهای امیدبخشی با دولت اوکراین انجام شده و قرار است تا دو ماه آینده تصمیم نهایی درباره ایجاد این کارخانه تولید تانک گرفته شود.

این کارخانه در صورت راه‌اندازی، می‌تواند سالانه تا چهار هزارعراده تانک پنتر در اوکراین تولید کند.

آقای پاپرگر همچنین یادآورشده برای جلوگیری از حملات احتمالی روسیه، این کارخانه به سیستم دفاع هوایی نیز مجهز می‌شود.

به گفته رئیس شرکت تسلیحاتی راین‌متال در دوسلدورف، اوکراین برای پیروزی در جنگ علیه روسیه به ۶۰۰ تا ۸۰۰ تانک مجهز و مدرن نیاز دارد و اضافه کرده که حتی اگر دولت آلمان کلیه ۳۰۰ عراده تانک لئوپارد۲ خود را نیز وارد جنگ کند، این شمار نقش عمده‌ای در پیروزی نهایی بازی نخواهد کرد.

آرمین پاپرگر، رئیس راین‌متال در نمایشگاه دفاعی پاریس در خرداد ۱۴۰۱
آرمین پاپرگر، رئیس راین‌متال در نمایشگاه دفاعی پاریس در خرداد ۱۴۰۱

او همچنین به روزنامه راینیشه پست، چاپ دوسلدورف، گفته است که بر این باور است تجاوز روسیه به خاک اوکراین احتمالاً سال‌ها به درازا می‌انجامد و این کشور جنگ‌زده برای بازپس‌گیری کامل سرزمین‌های خود به تجهیزات و سازوبرگ نظامی نیاز دارد.

بلافاصله پس از اعلام آمادگی راین‌متال برای راه‌اندازی کارخانه‌ای تولید تانک در اوکراین، دیمتری مدودف رئیس‌جمهور پیشین روسیه، در نخستین واکنش با لحنی تهدیدآمیز گفت که کشورش ایجاد چنین کارخانه‌ای را تحمل نخواهد کرد و آن را از طریق موشک‌های ناوگان دریایی روسیه، نابود می‌کند.

در این میان فرمانده کل پیمان نظامی ناتو در اروپا، ژنرال آمریکایی کریستوفر کاولی، در مراسمی در شهر هامبورگ با ارائه آماری اعلام کرده روسیه از آغاز جنگ در اوکراین بیش از ۲۰۰ هزار سرباز خود را از دست داده و همچنین بیش از هزار و ۸۰۰ نیروی بلندپایه این کشور نیز کشته و یا زخمی شده‌اند.

این ژنرال آمریکایی همزمان یادآور شده روسیه تا کنون دو هزار عراده تانک جنگی‌اش را هم از دست داده است.

افزایش ۷۳ درصدی حمله راست‌گرایان به خانه‌های پناهجویان

آلمان به عنوان پناهنده‌پذیرترین کشور اروپایی، همه ساله در چنین روزهایی با انتشار آماری خبر از حمله به اقامتگاه‌های پناهجویی در سال گذشته می‌دهد.

برپایه این آمار، همپای بالارفتن شمار پناهجویان، تعداد حملات به مکان‌های مسکونی آنها نیز در سال گذشته میلادی رو به افزایش گذاشته است. این آمار می‌گوید در سال ۲۰۲۲، ۱۲۱ مورد حمله به اقامتگاه پناهجویان در سراسر آلمان رخ داده که ۷۳ درصد بیش از سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۱ است.

به گفته مقام‌های مسئول، این گونه حملات اکثراً از سوی راست‌گرایان افراطی انجام می‌شود و از هفت سال پیش به این سو بی‌سابقه بوده است. کشیدن صلیب شکسته علامت نازی‌ها، نوشتن شعار و جملات خصمانه و عوام‌فریبانه بر دیوار اقامتگاه‌های پناهجویان، پرتاب سنگ و شکستن شیشه‌ها و عملیات خطرناک‌تر دیگری مانند آتش زدن مکان‌های مسکونی پناهندگان، از جمله جرائم به ثبت رسیده است.

یکی از اینگونه آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته میلادی در شمال آلمان رخ داد و در جریان آن ساختمان هتلی به آتش کشیده شد که پناهجویان جنگ‌زده اوکراینی در آن اقامت داشتند. در این آتش‌سوزی اما به کسی آسیبی نرسید.

بر پایه ارزیابی مقام‌های مسئول، این گونه اعمال خطرناک با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته و شماری از افراد مظنون نیز بدون آنکه نامشان اعلام شود، در پیوند با اینگونه حملات بازداشت شده‌اند.

آتش‌سوزی در یک سرپناه پناهجوبان اوکراینی در نزدیکی ویسمار در شمال شرقی آلمان در اکتبر ۲۰۲۲
آتش‌سوزی در یک سرپناه پناهجوبان اوکراینی در نزدیکی ویسمار در شمال شرقی آلمان در اکتبر ۲۰۲۲
برخورد با پناهجویان در خارج از اقامتگاه‌ها

بر پایه همین آمار در سال گذشته میلادی یک هزار و ۲۴۸ مورد حمله هم به پناهجویان در ملأعام و خیابان‌ها انجام گرفته که این شمار تقریباً مشابه سال قبل از آن یعنی ۲۰۲۱ است. ضرب و شتم و کتک زدن پناهجویان، و توهین و اهانت به آنها، از جمله جرایمی هستند که در سال پیش در خارج از مکان‌های مسکونی پناهجویان و پناهندگان به ثبت رسیده است.

به این ترتیب با توجه به آمار یاد شده می‌توان به این نتیجه رسید که در سال گذشته میلادی به طور متوسط در هر روز سه پناهجو در خیابان‌های آلمان مورد حمله قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه نگاه به ایران

در همبستگی با اعتراض‌های مردمی در شهرهای ایران، یک گالری معروف در شهر برلین با نام ونتروپ، آثار سه نقاش ایرانی را به نمایش گذاشته است. یکی از این هنرمندان غزل عبداللهی، دختر عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان است، چندی پیش از زندان اوین آزاد شد.

خانم عبداللهی به تازگی از ایران به آلمان آمده و در آثارش در این نمایشگاه، پرتره شماری از زنان زندانی سیاسی را که در جریان جنبش زن زندگی آزادی بازداشت، کشته و یا ناپدید شده‌اند، ارائه کرده است.

چهره این زنان جملگی بر چند فیلتر قهوه طراحی و در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. در میان این چهره‌ها پرتره دو زن هم دیده می‌شود که بر اثر شلیک مستقیم نیروهای جمهوری اسلامی با گلوله‌های ساچمه‌ای یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.

در این نقاشی‌ها همه زنان ترسیم شده، خسته، جدی و غمگین به تماشاگر نگاه می‌کنند. زنانی که با لب‌های قرمز و موهای بلند مشکی به گفته مدیر نمایشگاه مبارزه کرده و جنبشی را آفریده‌اند.

غزل عبداللهی درباره اینکه چرا چهره این زنان مبارز بر روی فیلترهای قهوه نقش بسته، می‌گوید این فیلترها نمادی از فنجان قهوه است که می‌شد با این زنان نشست، صحبت کرد و قهوه نوشید. ولی کشته یا زندانی شدن آنها، فرصت دیدار و گفت‌وگو با آنها را سلب کرده است.

دیگر هنرمند نقاش، گلنار طبیب‌زاده ۳۹ ساله، دارای مدرک کارشناسی نقاشی از ایران است که ۱۱ سال است در برلین زندگی می‌کند. در اکثر پرتره‌های این هنرمند، زنان در حالات و شرایط گوناگون حضور دارند و به همین دلیل در نمایشگاه شهر برلین با عنوان نگاه به ایران، پرتره بزرگ زنی را به تماشا گذاشته است.

گلنار طبیب‌زاده به مدیر این گالری همچنین گفته است که مبارزه زنان ایران علیه ظلم و سرکوب جمهوری اسلامی همواره ادامه داشته و آنها هیچگاه نقشی منفعل بر عهده نداشته‌اند.

سومین هنرمند نمایشگاه برلین، فرزانه وزیری‌تبار، نقاش و مجسمه‌ساز دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر از دانشگاه تهران و در دانشگاه وایمار در آلمان نیز دوره تخصصی هنرهای عمومی را پشت سر گذاشته است.

این هنرمند ۳۶ ساله در این نمایشگاه، به سه بوم نقاشی به هم پیوسته که بر دیوار آویزان است، نزدیک می‌شود و به صورت زنده با قلم به ترتیب سه‌گانه «زن»، «زندگی»، «آزادی» را روی این سه بوم می‌نویسد.

این نمایشگاه در همبستگی با اعتراض‌های مردمی در ایران از سوی گالری آلمانی ونتروپ در شهر برلین برگزار شده است.

XS
SM
MD
LG