لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

مرور هفتگی رسانه‌های آلمان؛ اوکراینی‌ها برای کار با لئوپارد آماده می‌شوند


یک سرباز اوکراینی در جریان دوره دو ماهه آموزش کار با تانک‌های لئوپارد در آلمان
یک سرباز اوکراینی در جریان دوره دو ماهه آموزش کار با تانک‌های لئوپارد در آلمان

موافقت کشورهای عضو پیمان ناتو با ارسال مهمات و تسلیحات بیشتر به اوکراین، عدم توافق در مورد در اختیار قرار دادن جت‌های جنگنده به این کشور، و ورود اولین گروه نیروی زمینی ارتش اوکراین برای گذراندن یک دوره آموزشی با تانک‌های لئوپارد در آلمان، از موضوعات مورد توجه رسانه‌های آلمانی در این هفته بود.

این رسانه‌ها همچنین به درخواست انجمن روزنامه‌نگاران آلمان برای اقدامات عملی در راستای آزادی خبرنگاران زندانی در ایران و اهدای جایزه جهانی مطبوعات کانادا به نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو روزنامه‌نگار زندانی توسط جمهوری اسلامی پرداختند.

اعطای ویزای سه‌ماهه به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه برای دیدار با خویشاوندان‌شان در آلمان، نیز این هفته در رسانه‌های آلمان بازتاب داشت.

جت‌های جنگنده نه، مهمات و تسلیحات آری

در پی صدور مجوز ارسال تانک‌های تهاجمی لئوپارد به اوکراین، وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره تحویل بیشتر تسلیحات به اوکراین، رایزنی کنند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل این ناتو گفت که با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین، برای شروع مذاکرات صلح دیده نمی‌شود و او همچنان بر ادامه جنگ و حملات تازه به اوکراین پافشاری می‌کند، لازم و ضروری است کشورهای عضو ناتو، علاوه بر ارسال مهمات و تسلیحاتی که پیش از این قول داده بودند، اوکراین را به سامانه‌های دفاع هوایی مدرن نیز مجهز کنند.

دبیرکل ناتو در پیوند با تحویل احتمالی جت‌های جنگنده به اوکراین هم گفت که این موضوع در حال حاضر در دستور کار قرار ندارد، بلکه هم‌اینک تقویت پدافند هوایی و تحویل مهمات و تسلیحات، مهم‌تر از جت‌های جنگنده است.

در واقع می‌توان گفت این پاسخی است به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، که در همایش تازه سران کشورهای ۲۷گانه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت پس از توافق آلمان با ارسال تانک‌های لئوپارد، شهروندان کشورش برای زنده ماندن، به سازوبرگ نظامی غرب از جمله جت‌های جنگنده، نیازمندند و در پایان افزود که کمک به اوکراین در واقع کمک به اروپاست.

از دیگر سو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک نشست مشترک خبری با زلنسکی در بروکسل بدون آنکه از کشوری خاص نام برد گفت که برخی از رهبران اروپایی آمادگی خود را برای ارسال تجهیزات جنگی بیشتر به کی‌یف اعلام کرده‌اند و گفت‌وگوها پیرامون ارسال جت‌های جنگنده هم در دست برررسی است.

در این میان اما، اولاف شولتس صدراعظم آلمان، تأکید کرد که کشورش فراتر از تحویل تانک‌های لئوپارد، تسلیحات سنگین دیگری از جمله جت‌های جنگنده، راهی اوکراین نخواهد کرد و در این باره با جو بایدن هم به توافق رسیده است.

آلمان پس از آمریکا و بریتانیا، سومین کشوری است که در پی تهاجم روسیه به اوکراین، کمک‌های نظامی به اوکراین تخصیص داده و در همین چارچوب قرار است ۱۴ عراده تانک لئوپارد-۲ به اوکراین تحویل دهد.

اولاف شولتس در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به همین موضوع گفت که حمایت از اوکراین باید به نحوی شکل گیرد که در درازمدت، امکان تداوم داشته باشد. صدراعظم آلمان در ادامه گفت که در واقع ارسال تسلیحات غرب نبود که جنگ در اوکراین را طولانی کرد، بلکه سیاست امپریالیستی روسیه جنگ را به اینجا کشاند.

اولاف شولتس در مونیخ به آموزش سربازان اوکراینی در آلمان هم اشاره کرد. هفته پیش اولین گروه از سربازان ارتش اوکراین برای دیدن یک دوره دو ماهه آموزشی با تانک‌های لئوپارد وارد آلمان شدند.

درخواست گام‌های عملی برای آزادی خبرنگاران زندانی در ایران

این انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آلمان در نامه‌ای سرگشاده، از وزیر خارجه آلمان خواست برای آزادی روزنامه‌نگاران ایرانی، گام‌های عملی بردارد. در این نامه از آنالنا بربوک خواسته شده که «قربانیان رسانه‌ای در جمهوری اسلامی» را با نامشان صدا بزند و آزادی آنها را طلب کند.

دربخشی از این نامه گفته شده که نباید فراموش کرد روزنامه‌نگاران ایرانی نیز همان کاری را انجام داده‌اند که روزانه همه خبرنگاران آلمانی، انجام می‌دهند؛ «آنها هم، تمامی وقایع را آنگونه که اتفاق افتاده بازتاب داده‌اند، نه آنچه را که ملایان، درست می‌دانند و دیکته می‌کنند».

در نامه اعتراضی انجمن خبرنگاران آلمان همچنین آمده که به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، «۶۲ روزنامه‌نگار راهی زندان‌های جمهوری اسلامی شده‌اند که ۲۴ تن از آنها زن هستند و به این ترتیب تاکنون در ایران سابقه نداشته که این همه روزنامه‌نگار زن، به یکباره سر از زندان‌های جمهوری اسلامی درآورند».

نیلوفر حامدی (چپ) و الهه محمدی که هر در در ارتباط با پوشش خبری جان باختن مهسا در زندان به سر می‌برند
نیلوفر حامدی (چپ) و الهه محمدی که هر در در ارتباط با پوشش خبری جان باختن مهسا در زندان به سر می‌برند

انجمن روزنامه‌نگاران با استناد به این شواهد، تصریح کرده که «نباید دست روی دست گذاشت و شاهد این‌گونه اعمال غیر انسانی بود».

در بخش دیگری از این نامه سرگشاده، از دو روزنامه‌نگار زن زندانی با نام‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی یادشده که اولی عکاس و خبرنگار روزنامه شرق، در ۳۱ شهریور، و دومی خبرنگار روزنامه هم‌میهن، هفتم مهرماه امسال، به دلیل تهیه گزارشی از کشته شدن مهسا امینی، بازداشت شده‌اند.

انجمن خبرنگاران آلمان در ادامه این نامه یادآور شده، اگر گزارش‌های این دو روزنامه‌نگار نمی‌بود، شاید هیچ‌گاه دنیا از جان باختن مهسا امینی باخبر نمی‌شد. این نامه اضافه کرده است که نیلوفر حامدی از بیمارستان کسری در تهران، جایی که مهسا جان باخت، گزارش داد و از خانواده امینی عکس گرفت، و الهه محمدی هم از خاکسپاری مهسا امینی، گزارشی تهیه کرد.

این دو روزنامه‌نگار، پس از دستگیری، به تبلیغ علیه نظام و تبانی علیه امنیت ملی، متهم شده و در حال حاضر در زندان به سر می‌برند.

در این میان ۲۶ بهمن ماه، انجمن خبرنگاران کانادا جایزه جهانی مطبوعات امسال خود را به نیلوفرحامدی و الهه محمدی، اهدا کرد. در بیانیه اهدای این جایزه اشاره شده که این دو روزنامه‌نگار در بند، به دلیل شجاعت و گفتن حقایق در گزارش‌های خود، جایزه بین‌المللی مطبوعات کانادا را از آن خود کرده‌اند.

تسهیل ارائه ویزای آلمان به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه

در پی وقوع زمین‌لرزه مرگبار در ترکیه و سوریه و آواره شدن هزاران شهروند این دو کشور، خویشاوندان نزدیک برخی از قربانیان زلزله در آلمان، برای پذایرایی از آنها در خانه‌های خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

به دنبال ارائه این پیشنهاد، دولت آلمان دست به کار شد و طرحی پیاده کرد که بر پایه آن زلزله‌زدگان از ترکیه و سوریه می‌توانند با سفر به آلمان به مدت سه ماه نزد خویشاوندان درجه یک و دو خود زندگی کنند.

مجری این طرح، وزارت‌خانه‌های کشور و امور خارجه آلمان هستند و قرار است به هر یک از افراد آسیب‌دیده، ویزای سه ماهه اعطا شود.

به این ترتیب زلزله‌زدگان، بدون تشریفات پیچیده اداری می‌توانند اجازه ورود به آلمان را دریافت کنند.

یک گروه از امدادرسان‌های آلمانی در حال کمک‌رسانی در منطقه زلزله‌زده ختای/هاتای هم‌مرز با سوریه
یک گروه از امدادرسان‌های آلمانی در حال کمک‌رسانی در منطقه زلزله‌زده ختای/هاتای هم‌مرز با سوریه

در ضمن برای اعطای ویزا به آسیب‌دیدگان زلزله ترکیه و سوریه، دعوت‌کنندگان ساکن در آلمان باید اظهارنامه‌ای را امضا کنند و متعهد می‌شوند تمام مخارج سه‌ماهه میهمانان خود از ترکیه و یا سوریه را تأمین کنند.

وزارت خارجه آلمان در حال حاضر سرگرم هماهنگی با مقام‌های مسئول در ترکیه است. ولی دریافت ویزا برای افراد زلزله‌زده سوریه پیچیده است. زیرا آنها به دلیل بسته بودن سفارت آلمان در دمشق، برای درخواست ویزا باید به اردن، لبنان، یا ترکیه سفر کنند.

اجرای این طرح که به گفته وزیر کشور آلمان برای نخستین بار عملی می‌شود، در حالی است که بر پایه یک نظرسنجی تازه، ۶۹ درصد شهروندان آلمان موافقت خود را با طرح موسوم به صدور ویزا برای افراد آسیب‌دیده از زلزله ترکیه، ابراز کرده‌اند و تنها ۲۳ درصد مخالف اجرای این طرح هستند.

XS
SM
MD
LG