لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

«با وجود گواهی پزشکان، به عبدالله مؤمنی مرخصی نمی‌دهند»


عبدالله مؤمنی آخرین بار در سال ۸۹ از مرخصی زندان استفاده کرده بود.
عبدالله مؤمنی آخرین بار در سال ۸۹ از مرخصی زندان استفاده کرده بود.
خانواده عبدالله مؤمنی، سخنگوی سازمان ادوار تحکيم‌وحدت، می‌گويند با اينکه پزشکان زندان خواستار رسيدگی پزشکی به او در بيرون از زندان هستند، مسئولان قضايی با درخواست مرخصی استعلاجی آقای مؤمنی موافقت نمی‌کنند.
عبدالله مؤمنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ايران، ادوار تحکيم‌وحدت روز ۳۰ خرداد ماه سال ۸۸ در ستاد شهروند آزاد متعلق به حاميان مهدی کروبی دستگير شد. او نزديک به صد روز را در سلول انفرادی و تحت بازجويی بسر برده است.
عبدالله مؤمنی در سال ۱۳۹۰ در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از شکنجه‌های فيزيکی و روانی از جمله ضرب و شتم و سيلی‌های پيايی، اقدام به خفه‌کردن تا حد بيهوشی، نگهداشتن سر او در کاسه توالت، حبس در سلول انفرادی، تهديد مکرر به اعدام، تهديد به آزار جنسی و تمرين به اعتراف ساختگی و توهين نام برده بود.
او پس از انتشار اين نامه سرگشاده با اتهام‌های جديد نشر اکاذيب و تشويش اذهان عمومی روبه‌رو شد و پس از آن اجازه مرخصی استعلاجی نيافت.
راديو فردا در اين باره با محمد صادقی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکيم‌وحدت گفت‌وگو کرده است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:43 0:00
لینک مستقیم
آقای صادقی آخرين خبر درباره وضعيت جسمی آقای مؤمنی چيست؟
طبق گفته خانواده آقای مؤمنی درحال حاضر ايشان به بيماری کليوی و مجاری ادراری و مثانه مبتلاست. اين بيماری‌ها که الان دچارش شده حاصل چندين بار بازداشت او است. آقای مؤمنی هم در سال ۸۲ و هم در سال ۸۶ زندانی شد. آخرين بار او پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شد.

سه سال است که آقای مؤمنی در زندان است و بدليل نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی، شکنجه‌های مداوم و شرايط نامساعد بهداشتی و تغذيه‌ای به اين بيماری‌ها مبتلا شده است.

با وجود صدور گواهی پزشکی از سوی پزشکان زندان مبنی بر ادامه درمان در خارج از زندان و در مراکز زندانی متاسفانه اين امکان فراهم نشده و نهادهای امنيتی و مسئولان قضايی با مرخصی استعلاجی او مخالفت می‌کنند.

دليل مخالفت مقام‌های قضايی با مرخصی استعلاجی آقای مؤمنی چيست؟
به‌هرحال نهادهای امنيتی و قضايی درخصوص ممانعت از ارائه مرخصی به زندانيان سياسی چندان پاسخگو نيستند. عبدالله مؤمنی، مجيد توکلی، مجيد دری و ضيا نبوی از زندانيانی هستند که مدت‌هاست اجازه مرخصی نيافته‌اند.
محمد صادقی: سلامت عبدالله مؤمنی بدليل نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی، شکنجه‌های مداوم و شرايط نامساعد بهداشتی و تغذيه‌ای در زندان، به‌خطر افتاده است

در مورد عبدالله مؤمنی دو موضوع مطرح است. يکی بحث تنبيهی و کينه‌ورزی نهادهای امنيتی است. آنهم به دليل نامه تکان‌دهنده عبدالله مؤمنی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی در شرح شکنجه‌هايی که در مدت بازداشتش تحمل کرده است.

به اعتقاد من اين نامه تکان‌دهنده جزو اسناد مهم تاريخ جنبش سبز ايران است. نکته ديگر واهمه نهادهای امنيتی از حضور عبدالله مؤمنی در خارج از زندان است.

با توجه به نقش پراهميت و تاثيرگذار عبدالله مؤمنی در جنبش دانشجويی ايران و فضای دانشگاه‌های کشور و با توجه به اينکه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوری هستيم، به نظر می‌رسد به نوعی نهادهای امنيتی واهمه دارند عبدالله مؤمنی در شرايط فعلی در خارج از زندان باشد. همانطور که همسر ايشان گفته وعده‌هايی داده‌اند که ممکن است پس از برگزاری انتخابات به او مرخصی دهند.

آقای صادقی آخرين باری که آقای مؤمنی به مرخصی استعلاجی آمده فروردين سال ۸۹ بوده، از آن زمان تاکنون آيا با خانواده‌اش ملاقات حضوری داشته؟
آخرين مرخصی که به او دادند، پس از هشت ماه و نيم بازداشت در فروردين سال ۸۹ بود که در همان مدت مرخصی هم بسيار تحت فشار قرار گرفته بود. بارها با او تماس گرفته و خواسته بودند که عليه سران جنبش سبز صحبت کند يا در صدا و سيمای جمهوری اسلامی حاضر شود و عليه جنبش دانشجويی ايران صحبت کند.

او نه تنها تن به خواسته بازجويان نداد، بلکه دوباره به زندان بازگشت و نامه‌ای درباره شرح شکنجه‌هايی که بر او رفته بود منتشر کرد. مدتها پس از انتشار اين نامه از ملاقات محروم بود. الان به شکل کابينی اجازه ملاقات با خانواده‌اش را دارد اما از ملاقات حضوری و مرخصی استعلاجی محروم است.
XS
SM
MD
LG