لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

نرخ تورم نقطه به نقطه پس از ۵ سال و ۵ ماه، تک رقمی شد


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ تورم در آذرماه سال ۹۴ به ۱۲.۶ درصد رسید
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ تورم در آذرماه سال ۹۴ به ۱۲.۶ درصد رسید

بر اساس نتایج گزارش مرکز آمار ایران از شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه پس از ۶۵ ماه (پنج سال و پنج ماه) در آذرماه امسال یک بار دیگر تک‌رقمی شد و به ۹.۹ درصد رسید.

آخرین باری که نرخ تورم نقطه به نقطه در گزارش های مرکز آمار ایران، تک رقمی و کمتر از ۱۰ درصد بود، به تیرماه سال ۸۹ باز می گردد که نرخ تورم نقطه به نقطه در گزارش مرکز آمار ایران، ۹.۷ درصد گزارش شده‌بود.

پیش بینی می شود نرخ تورم نقطه نقطه آذرماه سال ۹۴ در گزارش بانک مرکزی نیز تک‌رقمی شود.

نرخ تورم نقطه به نقطه در آخرین گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات که به ماه آبان مربوط می‌شد، ۱۰.۱ درصد اعلام شده بود.

اگر نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه در گزارش بانکی مرکزی که ظرف روزهای آینده منتشر خواهد شد، تک رقمی و کمتر از ۱۰ درصد باشد، این نرخ پس از ۶۳ ماه تجربه نرخ تورم نقطه به نقطه دو رقمی، به دست خواهد آمد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط نرخ تورم در آذرماه امسال که به معنای تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه سال ۹۴ است به ۱۲.۶ درصد رسیده است که در مقایسه با متوسط نرخ تورم آبان ماه، کاهشی نیم واحد درصدی را تجربه کرد.

نرخ تورم ماهانه آذرماه امسال نیز ۱.۲ درصد رقم خورد که نیم واحد درصد بیشتر از نرخ تورم ماهانه در آبان‌ماه است.

نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آذرماه امسال به ۶ درصد رسیده و متوسط تورم شاخص بهای این گروه، ۱۰.۳ درصد اعلام شد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه نقطه شاخص بهای گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در ماه مورد گزارش، ۱۱.۷ درصد اعلام شد. متوسط نرخ تورم شاخص بهای این گروه در آذرماه سال ۹۴، ۱۳.۷ درصد بوده است.

بررسی گزارش های آماری مرکز آمار ایران از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری ایران، نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه سال ۹۲ که حسن روحانی در انتخابات برگزارشده در آن ماه به عنوان پیروز آن رقابت انتخاباتی معرفی شد، ۴۱.۲ درصد بوده است.

نرخ تورم نقطه نقطه در مردادماه سال ۹۲ که ماه آغاز به کار دولت یازدهم محسوب می‌شود، ۳۸.۴ درصد به ثبت رسید.

مقایسه این ارقام با نرخ تورم ۹.۹ درصدی در آذرماه امسال، بیانگر موفقیت دولت در کنترل نرخ تورم است. هرچند که کارشناسان اقتصادی و منتقدان عملکرد دولت، بخشی از این کاهش نرخ تورم را با فراگیرشدن رکورد و از دست رفتن قدرت خرید مردم در ارتباط می‌دانند.

XS
SM
MD
LG