لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۱

صدور حکم اعدام برای ارژنگ داوودی


گزارش‌ها حاکی است ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی در ایران به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده است. این حکم در دادگاه بدوی صادر شده و قابل تجدید نظر است.

بر اساس این گزارش‌ها که روز ۳۱ تیرماه منتشر شده، شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج به وحید مشکانی فراهانی، وکیل مدافع ارژنگ داوودی اطلاع داده که موکل او، به اتهام «محاربه از راه ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» به اعدام محکوم شده است.

ارژنگ داوودی که شخصا خود را «معلم، شاعر، نویسنده و زندانی سیاسی» معرفی می‌کند، آبان‌ماه ۱۳۸۲ بازداشت شد. اتهام‌های اصلی وی راه‌اندازی و تاسيس «جنبش آزادی ايرانيان» و «کنفدراسيون دانشجويان ايرانی» عنوان شده است؛ هرچند اتهام‌های ديگری همچون نوشتن «مانيفست ضد نظام جمهوری اسلامی»، توهين به رهبر و بنيانگذار جمهوری اسلامی و مسئولان نظام و روحانيان، توهين به مقدسات، و همکاری با خبرنگار کانادايی، جين کوکان، برای ساخت فيلم مستند «ايران ممنوع» نيز در پرونده ارژنگ داوودی وجود دارد.

آقای داوودی ۱۶ ماه پس از بازداشت برای نخستین بار در دادگاه حاضر شد و به ۱۵ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

ارژنگ داوودی از سال ۱۳۸۲ تاکنون در زندان‌های مختلفی از جمله، زندان‌های اوین، اهواز، بندرعباس و گوهردشت کرج به سر برده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر طی بیانیه‌ای از برگزاری دادگاه برای ارژنگ داوودی خبر داده و همچنین گفته بود او ممکن است در زندان مورد شکنجه یا آزار و اذیت قرار گرفته باشد.

آقای داوودی هشتم شهريورماه سال ۸۹، در چهل و هشتمين روز از يکی از اعتصاب غذاهايش برای مدتی به حال کما فرو رفت.

XS
SM
MD
LG