لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

وزیر کار ایران: یارانه چهار میلیون نفر دیگر قطع می‌شود


علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی با اعلام این که تاکنون یارانه بیش از دو میلیون نفر در کشور قطع شده، از حذف چهار میلیون نفر دیگر از زمره یارانه‌بگیران خبر داد.

علی ربیعی که پنج‌شنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافته بود گفت: «تاکنون دو میلیون و یکصد هزار نفر به صورت قطعی از پرداخت یارانه حذف شده‌اند که ۸۰ درصد از حذف‌شدگان هیچ گونه اعتراضی نداشتند.»

به گفته این عضو کابینه یازدهم، «برای تحقق مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود چهار میلیون نفر دیگر از پرداخت یارانه حذف شوند.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی و حذف این افراد پردرآمد را حاصل ساماندهی ۲۸ پایگاه اطلاعاتی انواع درآمدها، هزینه‌ها و دارایی‌ها، «به جز حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران» اعلام کرد.

علی ربیعی در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلویزیونی خود تاکید کرد که «در سال‌های پیش رو پنج میلیون نفر متقاضی شغل جدید خواهند بود که با تاخیر وارد بازار ایران می‌شوند.»

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «بسیاری» از این پنج میلیون نفر «فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و خانم‌ها هستند».

آن طور که علی ربیعی گفته، برای ساماندهی جمعیت متقاضیان ورود به بازار کار «در سال‌های آتی باید سالانه ۸۰۰ هزار شغل جدید» ایجاد شود.

وزیر کار دولت یازدهم شمار شغل‌های جدید ایجادشده در سال گذشته را بر اساس دفترچه‌های بیمه صادرشده در تامین اجتماعی «۷۳۵ هزار و ۶۸۳ شغل» اعلام کرد، اما در عین حال تاکید کرد که «در همین مدت ۳۲۶ هزار ریزش شغل داشتیم که خالص ایجاد اشتغال بیش از ۴۰۰ هزار نفر بود».

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران، روز پنج‌شنبه، ۱۶ مهرماه، با اشاره به نرخ رشد اقتصادی سه درصدی در سال گذشته گفته بود که این نرخ رشد «امکان ایجاد اشتغال ۷۰۰ هزار نفر جوان بیکار را فراهم کرد».

اگرچه دولت یازدهم مبارزه با بیکاری را از اولویت‌های اقتصادی خود اعلام کرده است، با وجود رکود در اقتصاد ایران به نظر می‌رسد همچنان مشکل بیکاری از مهم‌ترین چالش‌های دولت باشد.

صندوق بین‌المللی پول چندی پیش با انتشار گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران اعلام کرده بود که نرخ بیکاری در ایران به ۱۱.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در ایران در بهار سال ۹۴ به رقم ۱۰.۸ درصد بالغ شد که در مقایسه با نرخ بیکاری بهار پارسال، نیم دهم درصد، افزایش را نشان می‌دهد.

در این گزارش تصریح شده بود که نرخ بیکاری بهار سال ۹۴ در میان مردان ۹ درصد و نرخ بیکاری در میان زنان به ۱۹.۲ درصد رسید.

XS
SM
MD
LG