لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

تابش نوری از دانش بر «پادماده»


برای پژوهشگران «سرن» سالها طول کشید تا پی ببرند چگونه یک نمونه ضدماده را برای آزمایش فراهم آورند
برای پژوهشگران «سرن» سالها طول کشید تا پی ببرند چگونه یک نمونه ضدماده را برای آزمایش فراهم آورند

دانشمندان روز دوشنبه گام مهمی بسوی حل یکی از اسرار بزرگ جهان را اعلام کردند؛ این معما که چه بر سر آنهمه ضدماده یا پادماده ای آمد که در «بیگ بنگ» پدیدار گشت؟

بر پایه نظریه بیگ بنگ، کیهان در پی یک انفجار بزرگ در ۱۴ میلیارد سال پیش پدیدار گشت.

تابش نوری از دانش بر «ضد ماده»
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:51 0:00
لینک مستقیم

مدل استاندارد فیزیک ذرات بنیادی که بسیاری از آنچه را که درباره جهان دانسته شده توضیح میدهد حاکی است که بیگ بنگ بایست میزانی دقیقا برابر از ماده و پادماده پدید می آورده است. از آنرو که آنها همدیگر را خنثی میکنند، دانشمندان در تلاش بوده اند تا پی ببرند چرا مقدار نسبتا کمی از ماده باقی مانده، امکان به وجود آمدن ستارگان، سیارات و نهایتا زندگی را آنگونه که شناخته میشود فراهم آورده و پادماده ناپدید شده است.

برای دانشمندان سازمان اروپایی پژوهشهای هسته ای «سرن» دهه ها طول کشید تا دریابند چگونه یک نسخۀ ضدماده از بنیادیترین اتم که اتم هیدروژن است پدید آورند و آنرا برای مدت کافی بدام بیاندازند تا بتوانند آزمایشها را انجام دهند.

یک گروه پژوهشی در نشریۀ علمی «نیچر» نوشته است، روشی جدید به فیزیکدانان امکان داده است تا رفتار یک اتم واحد ضدماده را زیر نور فرابنفش بررسی و مطالعه کنند؛ آزمایشی که در سازمان اروپایی پژوهشهای هسته ای «سرن» انجام یافته است.

XS
SM
MD
LG