لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

یک منطقه دیگر در غرب سوریه به تصرف مخالفان بشار اسد درآمد


خبرها حاکی از تصرف یک منطقه دیگر در غرب سوریه به دست گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد است.

از سوی دیگر در ادامه تلاش‌های سیاسی درباره سوریه، وزیرخارجه عربستان سعودی پنج‌شنبه شب با وزیر مشاور در امور خارجی عمان در مسقط دیدار کرد. عمان در هفته‌های اخیر در تلاش است با میانجی‌گری به یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه و یمن کمک کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز جمعه ۱۵ آبان از تصرف روستای «عطشان» در نزدیکی «حما» در غرب سوریه از سوی گروه احرار الشام و چندگروه دیگر از مخالفان بشار اسد، خبر داد.

نیروهای دولتی سوریه در مهرماه با حمایت حملات هوایی روسیه و پشتبانی ایران و حزب الله لبنان توانسته بودند این روستا را از مخالفان پس بگیرند. «عطشان» در نزدیکی شهر استراتژیک «مورِک» قرارداد که روز پنج‌شنبه به دست مخالفان بشار اسد افتاد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تصرف«مورک» ضربه سنگینی به عملیاتی است که با حمایت هوایی روسیه و پشتیبانی ایران، از بیش از یکماه پیش در سوریه آغاز شده و در بازپس‌گیری مناطق اشغالی از شورشیان چندان موفق نبوده است.

در همین حال در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه ، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان پنج‌شنبه شب با یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجی عمان، در مسقط دیدار کرد.

عمان در عملیات ائتلاف به رهبری عربستان در یمن مشارکت ندارد و روابطش را با حکومت بشار اسد نیز حفظ کرده و با ایران نیز دارای مناسبات خوبی است و از جمله در روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ نیز نقش میانجی را بازی کرد.

یوسف بن علوی روز چهارم آبان هم با بشار اسد در دمشق گفت‌وگو کرده بود. عمان روز هشتم آبان در نشست بین‌المللی حل بحران سوریه در وین نیز شرکت داشت و پس از آن رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک در ارتباط با سوریه و یمن به این کشور شدت یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه عربستان پس از دیدار پنج شنبه خود با وزیر خارجه عمان گفت که با یوسف بن علوی «درباره وضعیت سوریه و یمن و راه‌های تقویت همکاری» میان شش عضو شورای همکاری خلیج فارس گفت‌وگو کرده است.

او همچنین نظرات عربستان و عمان را درباره همه مسائلی که بحث شد «همسو» دانست. اما وزیر مشاور در امور خارجی عمان در مقابل گفت که این کشور می‌کوشد «با تلاش‌های دیپلماتیک راه حلی مسالمت آمیز برای وضعیت سوریه و بمن بیابد».

وی در عین حال گفت که دیدارش با عادل الجبیر پیش از سفر اخیرش به دمشق و گفت‌وگو با بشار اسد برنامه ریزی شده بود.

این دیدار‌ها در حالی انجام می‌شود که به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هفته آینده نتیجه گفت‌وگوهای اخیرش را در دمشق، مسکو و واشینگتن به اطلاع شورای امنیت سازمان ملل برساند.

آقای د میستورا دهم آبان، دو روز پس از نشست بین‌المللی حل بحران سوریه در وین، برای مطلع کردن مقام‌های سوریه از محتوی مباحث این نشست به دمشق سفر کرده بود. نشستی که در آن نمایندگانی از حکومت سوریه یا مخالفان حضور نداشتند.

از سوی دیگر، میخائیل بوگدانف، معاون وزارت امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه به خبرگزاری‌های روسی گفت که قرار است نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های سوری مخالف بشار اسد هفته آینده برای گفت‌وگو به مسکو بروند. اما او در مورد اینکه کدام گروه‌های سوری به مسکو خواهند رفت حرفی نزد و فقط گفت که تماس‌ها با این گروه‌ها ادامه دارد.

این هفته همچنین در ارتباط با یمن، اسماعیل اولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در دهم آبان به خبرگزاری‌ها گفت که انتظار دارد مذاکرات در یمن حداقل تا ۱۵ نوامبر آغاز شود و افزود هیاتی از سوی سازمان ملل در همان روز در ریاض بود و پیش از آن هم در مسقط، پایتخت عمان، با رهبران حوثی گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG