لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

کمپین بین‌المللی حقوق بشر: دو نفر در اراک به اتهام «سب‌النبی» حکم اعدام گرفته‌اند


سینا دهقان، که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید برای او حکم اعدام صادر شده است.
سینا دهقان، که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید برای او حکم اعدام صادر شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از صدور حکم اعدام برای سینا دهقان و محمد نوری به اتهام «سب‌النبی» از طریق نوشتن مطالبی روی شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

سینا دهقان و محمد نوری هم اکنون در زندان مرکزی اراک نگهداری می‌شوند و در پی اعتراض آنان به حکم اعدام، پرونده‌شان به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه به نقل از یک منبع نزدیک به سینا دهقان گزارش داد که این شهروند اهل تهران به اتهام «سب‌النبی» از طریق راه‌اندازی یک کمپین در شبکه «لاین» و نوشتن مطالبی روی این شبکه اجتماعی، به اعدام محکوم شده است.

در این گزارش آمده است که دستگاه قضایی ایران، مطالب منتشرشده از سوی سینا دهقان را مطالبی «خلاف دین اسلام و قرآن» دانسته است.

سینا دهقان که در زمان بازداشت تنها ۱۹ سال داشته، در مهرماه سال ۱۳۹۴ و تنها چهار روز پیش از پایان دوران خدمت سربازی‌اش، توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در پادگان محل خدمت خود در اراک بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

یک منبع نزدیک به سینا دهقان به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت او در زمان بازداشت و بازرسی از منزلش بارها گفته که اشتباه کرده است و توبه می‌کند، با این حال پس از محاکمه در شعبه یک دادگاه کیفری اراک، به اتهام «سب‌النبی» به اعدام و به اتهام «توهین به رهبر ایران» به ۱۶ ماه زندان محکوم شده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع آگاه، سینا دهقان در جلسات بازجویی، با این وعده که در صورت پذیرفتن اتهامات و نوشتن توبه‌نامه آزاد خواهد شد، اتهام‌های خود را پذیرفت و امضا کرد اما در نهایت به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، سینا دهقان در این پرونده وکیل تسخیری داشته زیرا خانواده او توان مالی لازم برای پرداخت هزینه وکیل مدافع را ندارند.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سینا دهقان هم‌اکنون در بند زندانیانی با جرایم مواد مخدری نگهداری می‌شود و وضعیت روحی «نامناسبی» دارد.

این پرونده دو متهم دیگر نیز دارد که سحر الیاسی و محمد نوری نام دارند و در زندان مرکزی اراک به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش، محمد نوری دیگر متهم این پرونده نیز به اتهام «سب‌النبی» به اعدام محکوم شده است.

سحر الیاسی متهم سوم این پرونده است که به اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال زندان و به اتهام «توهین به رهبر ایران» به ۱۶ ماه زندان محکوم شده است.

صدور حکم اعدام در رابطه با اتهام «سب‌النبی» پیشتر هم در ایران سابقه داشته است.

سهیل عربی، شهروند اهل تهران، شهریورماه سال ۱۳۹۳ در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، به اتهام «سب‌النبی و توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شد که این حکم در آذرماه همان سال به تأیید دیوان عالی کشور نیز رسید.

اما در نهایت، شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور در ایران، تیرماه سال ۱۳۹۴ حکم اعدام سهیل عربی را «نقض» کرد و درخواست اعاده دادرسی او را پذیرفت.

سهیل عربی در آبان سال ۹۲ توسط مأموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شده بود.

به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سهیل عربی «هشت صفحه فیس‌بوک به نام‌های مختلف» داشت که به دلیل نوشته‌هایش در آن صفحات، به «سب‌النبی و توهین به مقدسات» متهم شده بود.

پیش از آن نیز روح‌الله توانا، به اتهام «سب‌النبی» از طریق توهین به پیامبر مسلمانان به اعدام محکوم شده بود، که صدور این حکم، اعتراض عفو بین‌الملل و شماری از مدافعان حقوق بشر را به دنبال داشت.

بر اساس ماده ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی، هر کس به پیامبر مسلمانان، امامان شیعیان یا دیگر پیامبران «دشنام دهد» مصداق «سب‌النبی» است و به اعدام محکوم می‌شود.

اما بر اساس ماده ۲۶۳ این قانون، اگر متهم به «سب‌النبی» ادعا کند که اظهاراتش از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حال مستی یا غضب و بدون توجه به معانی کلمات یا نقل قول از دیگری بوده «سب‌النبی» محسوب نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG