لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

انفجار و آتش‌سوزی در خط لوله گاز در گناوه یک کشته بر جای گذاشت


انفجار و آتش‌سوزی در یک خط لوله گاز در ۳۰ کیلومتری گناوه که بامداد روز شنبه، ۱۶ مردادماه، رخ داد، دست‌کم یک کشته و سه مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجروحان حادثه دچار سوختگی شدید شده و به بیمارستان گناوه منتقل شده‌اند.

این حادثه، اوایل بامداد روز شنبه در خط لوله ۴۲ اینچی آغادالان- آغاجاری روی داد. این خط لوله، گاز ترش را از عسلویه در استان بوشهر به آغاجاری در استان خوزستان منتقل می‌کند.

در حالی که علت دقیق این حادثه هنوز اعلام نشده، مسئولان نقص فنی را عامل احتمالی آن عنوان کرده‌اند.

بیژن عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، روز شنبه گفت که در پی این حادثه، مأموران آتش‌نشانی و تیم‌های ایمنی موفق شدند با بستن چاه‌ها و منبع تغذیه گاز و نیز سایر اقدامات فنی، پس از پنج ساعت آتش را خاموش کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شاهدان عینی گفته‌اند که بوی بد سمی منطقه را فراگرفته و تنفس مشکل شده است.

عکسی که شاهدان عینی از فاصله ۳۰ کیلومتری محل حادثه گرفته‌اند.
عکسی که شاهدان عینی از فاصله ۳۰ کیلومتری محل حادثه گرفته‌اند.

همزمان عبدالحمید خدری عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل جلسه ویژه این کمیسیون با حضور وزیر نفت در هفته جاری خبر داد تا علت آتش‌سوزی‌های اخیر در صنعت نفت و گاز را که به گفته وی تعدادشان زیاد بوده، بررسی شود.

طی ماه‌های اخیر دست‌کم چهار مورد آتش‌سوزی دیگر در صنایع نفت و گاز ایران روی داده است.

یکی از آخرین موارد مربوط به آتش‌سوزی در پتروشیمی بیستون کرمانشاه در روز جمعه هشتم مردادماه بود که، به گفته مسئولان، تلفاتی در پی نداشت.

انفجار و آتش‌سوزی در خط لوله گاز در میدان نفتی مارون ۴ در نزدیکی اهواز نیز، که اواسط تیرماه گذشته رخ داد، یک کشته و یک زخمی برجای گذاشت.

بر اساس اعلام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، خط لوله انتقال گاز مارون، در حین عملیات تعویض و ترمیم دچار آتش‌سوزی شد و علی ساری، نماینده اهواز، «عدم رعایت شرایط ایمنی» را علت احتمالی این حادثه اعلام کرد.

پتروشیمی بوعلی واقع در بندر ماهشهر نیز روز ۱۶ تیرماه دچار آتش‌سوزی شد که به گزارش خبرگزاری‌های ایران دامنه آن «گسترده» بود و مهار آن دو روز به طول انجامید.

علت این آتش‌سوزی، نشت یکی از پمپ‌ها اعلام شد و با توجه به گسترش دامنه آن، پتروشیمی‌های اطراف و چهار منطقه ویژه اقتصادی تخلیه شدند.

این حادثه تلفات جانی در پی نداشت، اما به گزارش رسانه‌های ایران، این حادثه «میلیون‌ها دلار» خسارت به بار آورد.

پیش از آن نیز، اواخر خردادماه، انفجار دیگری در خط لوله انتقال گاز در منطقه شهران تهران روی داد که باعث وقوع آتش‌سوزی شد و پنج مصدوم برجای گذاشت.

بنا بر اعلام شرکت ملی گاز ایران، این حادثه که در محل حفاری مترو روی داد باعث قطع خط لوله هشت اینج تغذیه گاز و کابل برق عبوری از این محدوده شد و در نتیجه انفجار و آتش سوزی روی داد.

XS
SM
MD
LG