لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: روند قضایی در ایران مشکلات بنیادی دارد


کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور همزمان با آغاز سی‌وسومین نشست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، از «عدم همکاری» برخی کشورها از جمله ایران با این شورا انتقاد کرد.

زید رعدالحسین، در کنار ایران از سوریه، ونزوئلا، بلاروس، کره‌شمالی و اریتره به عنوان کشورهایی نام برد که از هرگونه همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل خودداری می‌کنند.

وی گفت این کشورها با طرح این ادعا که «حقوق بشر بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی کشورهاست» از همکاری با این نهاد بین‌المللی سر باز می‌زنند در حالی که شورای حقوق بشر سازمان ملل نهادی «بی‌طرف» است که تلاش می‌کند صدای قربانیان نقض حقوق بشر باشد.

آقای رعدالحسین با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت گزارش‌های دریافتی همچنان نشان‌دهنده «مشکلات بنیادی» در روند قضایی در ایران است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود مقام‌های جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۳ میلادی (سه سال پیش) به بازرسان این نهاد بین‌المللی اجازه بازدید از ایران را نداده‌اند.

وی با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران، نسبت به ادامه روند اعدام مجرمان زیر ۱۸ سال نیز ابراز نگرانی کرد.

زید رعدالحسین در ادامه گفت: «ممکن است که برخی کشورها بتوانند دفاتر این نهاد را ببندند یا با بازرسان بین‌المللی همکاری نکنند اما بدانند که هرگز نمی‌توانند چشمان ما را به روی حقیقت ببندند. ما همچنان همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا گزارش‌های‌مان در مورد این کشورها دقیق باشد».

سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر طی سال‌های گذشته بارها از از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه پایبند باشند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۷۷ نفر در ایران اعدام شدند. رقمی که این نهاد مدافع حقوق بشر آن را «بی‌سابقه » توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، ایران پس از چین بالاترین تعداد اعدام‌ها را در جهان دارد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در ادامه سخنان روز سه‌شنبه‌اش با ابراز نگرانی از وضعیت سوریه از آغاز بحران در این کشور، دولت بشار اسد را «رکورددار نقض حقوق بشر» دانست.

وی گفت: «باعث تأسف است که رییس جمهوری این کشور یک پزشک است اما به بیمارستان‌ها حمله می‌کند، مناطق مسکونی و غیرنظامی را بمباران می‌کند و ده‌ها هزار نفر از شهروندانش را در "شرایطی غیرانسانی" زندانی کرده است».

زید رعدالحسین با ابراز نگرانی نسبت به گسترش گرسنگی و وخامت شرایط بهداشتی در ونزوئلا، دولت این کشور را به سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز متهم کرد و گفت که دولت ونزوئلا در دو سال و نیم گذشته با گزارشگران و بازرسان سازمان ملل همکاری نکرده است.

وی همچنین درباره تلفات غیر نظامی، قتل‌های فراقضایی و نقض حقوق بشر در جنوب شرق ترکیه هشدار داد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار پایان‌دادن به درگیری‌ها در منطقه کوهستانی قره‌باغ شد و نسبت به وضعیت هزاران نفر آواره در این منطقه هشدار داد.

چین، ازبکستان، اتیوپی، موزامبیک و گامبیا از دیگر کشورهایی هستند که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در آنها انتقاد کرده است.

وی از اقدام حکومت بحرین در بازداشت فعالان سیاسی و سلب تابعیت برخی از شهروندان این کشور انتقاد کرد و خواستار بررسی وضعیت حقوق بشر در بحرین و یمن شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل از ۴۷ کشور تشکیل شده که به طور ادواری انتخاب می‌شوند و وضعیت حقوق بشر را در کشورهای مختلف بررسی می‌کنند.

حفظ ارزش‌های حقوق بشری به طور مساوی در همه مناطق جغرافیایی، توسعه پایدار عدالت، تلاش برای اجرای توافقنامه‌های بین‌المللی و جلوگیری از نقض حقوق بشر از دیگر اهداف شورای حقوق بشر سازمان ملل عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG