لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

گزارشگران بدون مرز تأیید حکم زندان نرگس محمدی را محکوم کرد


سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه، هفتم مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای تأیید حکم زندان نرگس محمدی در دادگاه تجدیدنظر را «قاطعانه» محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شد.

کریستف دولوار، دبیر اول گزارشگران بدون مرز، در این باره گفت: «حکم زندان برای این زن شجاع ایرانی ظالمانه است و ما خواهان آزادی فوری او هستیم.»

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است که نرگس محمدی، یکی از چهار «قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی» بود که به مناسبت سوم ماه مه، روز جهانی آزادی مطبوعات، شهرداری پاریس به او مدال اهدا کرد.

همزمان شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ میلادی، نیز حکم نرگس محمدی را «ظالمانه» توصیف کرده و گفت: «تنها جرم نرگس محمدی دفاع از حقوق بشر در کشوری است که این حقوق را پایمال می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز چهارشنبه با انتقاد از تأیید حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، خواستار آزادی بدون قید و شرط او شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرده است که این حکم «نشانه آشکاری از قصد مقام‌های ایران برای ساکت کردن مدافعان حقوق بشر به هر بهایی» است.

کانون مدافعان حقوق بشر روز چهارشنبه اعلام کرد که حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شده است.

نرگس محمدی در اردیبهشت‌ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور» به پنج سال زندان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و در مورد اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ده سال زندان محکوم شده بود.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران با تأیید این حکم اعلام کرده است که با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی برای نرگس محمدی، مجازات اشد یعنی ده سال حبس اجرا خواهد شد.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، در صورتی که قاضی برای هر یک از جرایم، مجازات مستقلی را صادر ‌کند، در مرحله اجرای حکم بیشترین مجازات تعیین‌شده اجرا خواهد شد.

نرگس محمدی از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان اوین به سر می‌برد، در حالی که به گفته همسرش تقی رحمانی، دچار بیماری‌ «فلج عضلانی» است و شرایط زندان برای او «خطرناک» است.

XS
SM
MD
LG