لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

مهر تایید چین و آمریکا بر توافق‌نامه اقلیمی پاریس


چین و آمریکا دو کشوری که حدود ۳۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند، روز شنبه، ۱۳ شهریورماه، به طور رسمی به پیمان جهانی تغییرات آب و هوایی موسوم به «توافق‌نامه اقلیمی پاریس» ملحق شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما و شی جین‌پینگ، رؤسای جمهوری آمریکا و چین، روز شنبه اسناد مربوط به پیوستن به این توافق‌نامه را به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، تحویل دادند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوآ، پارلمان چین روز شنبه ۱۳ شهریورماه امضای توافق‌نامه اقلیمی پاریس را تصویب کرد.

پس از تصویب این توافق‌نامه در مجلس قانونگذاری چین، شی جین‌پینگ رئیس جمهوری این کشور در این‌ باره گفت: «ما در قبال تغییرات آب و هوایی در جهان نیازمند یک رویکرد جدید هستیم.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ به چین سفر کرده روز شنبه ضمن تأکید بر تعهد آمریکا نسبت به اجرای توافق اقلیمی پاریس، این توافق‌نامه را «تصمیمی برای نجات سیاره زمین» توصیف کرد.

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل نیز پیوستن چین و آمریکا به توافق‌نامه جهانی تغییرات آب و هوایی را «گامی رو به جلو» جهت اجرایی‌ شدن این توافق خواند و ابراز امیدواری کرد که این پیمان تا پایان سال جاری میلادی به اجرا درآید.

دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه همچنین سایر کشورها را نیز به تصویب توافق‌نامه اقلیمی پاریس فراخواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین و آمریکا ۳۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند و به همین دلیل رسانه‌های جهان پیوستن این دو کشور به توافق‌نامه اقلیمی پاریس را «گامی بلند» در جهت اجرایی‌ شدن آن توصیف کرده‌اند.

اجرای توافق‌نامه اقلیمی پاریس مستلزم پیوستن ۵۵ کشور جهان است که مجموعاً ۵۵ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند. با این حال این توافق تاکنون تنها به تصویب ۲۴ کشور رسیده‌ است.

توافق‌نامه اقلیمی پاریس،‌ به امضای جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است.

تصویب امضای توافق‌نامه اقلیمی پاریس توسط چین و آمریکا، یک روز پیش از برگزاری نشست سران گروه ۲۰ چین صورت می‌گیرد.

این نشست قرار است روزهای چهارم و پنجم سپتامبر (۱۴ و ۱۵ شهریورماه) در شهر هانگزو در جنوب چین برگزار شود.

نمایندگان ۱۹۵ کشور شرکت‌کننده در نشست اقلیمی پاریس، روز ۲۱ آذرماه ۱۳۹۴ پس از دو هفته مذاکرات فشرده در پاریس، در زمینه تلاش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای به توافق رسیدند.

بر اساس توافق‌نامه پاریس، همه کشورهای شرکت‌کننده متعهد شدند که استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازهای کربنی خود را کاهش دهند تا روند افزایش دمای زمین زیر دو درجه باقی بماند.

دستیابی به چنین کاهشی، مستلزم تغییر در نحوه مصرف انرژی در سراسر جهان است.

جلوگیری از افزایش دمای کره زمین، یکی از خواسته‌های اساسی کشورهایی است که با خطر افزایش سطح آب‌های جهان مواجه‌اند.

شماری از رهبران جهان، از جمله دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، این توافق را «گامی بلند و مؤثر برای آینده زمین» توصیف کردند.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، نیز هشتم خردادماه، درباره اهمیت این توافق‌نامه، گفت که «توافق‌نامه پاریس دستاوردی کلیدی برای روندی به ‌شمار می‌رود که به منظور تضمین قابل سکونت بودن زمین برای همه ما و نسل‌های آینده طراحی و تدوین شده ‌است و رهبران جهان برای تصویب آن، چالش‌های بسیاری را پشت سر نهاده‌اند.»

با این حال، توافقنامه اقلیمی پاریس، مخالفانی هم دارد، از جمله دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، که گفته است در صورت رسیدن به قدرت، این توافق‌نامه را در آمریکا بلافاصله و به طور کامل ملغی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG