لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

ایران و کنوانسیون رژیم حقوقی خزر؛ دیدگاه تورج اتابکی


روز شنبه ۲۰ مرداد، نشست وزرای خارجه پنج کشور حوزه دریای خزر در شهر «آقتائو» در قزاقستان برگزار شد. قرار است نشست سران پنج کشور روسیه، ایران، ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان روز یکشنبه برگزار و سند ۱۸ صفحه‌ای مربوط به آن امضا شود.

بر اساس نسخه‌ای از پیش‌نویس این سند به دست خبرگزاری‌های مختلف از جمله رادیو اروپای آزاد رسیده و نیز اظهارات مقام‌های روسیه و قزاقستان، در این سند موضوع تقسیم‌بندی دریای خزر با توافق نمایندگان هر پنج کشور گنجانده شده است.

اما روز شنبه پیش از آغاز جلسه وزیران خارجه پنج کشور، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گرچه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را تأیید کرد، ولی گفت امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات نیست.

خبرگزاری ایرنا به نقل از آقای ظریف نوشته است که در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و تعیین خطوط مبدا و شیوه های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است.

تورج اتابکی، استاد دانشگاه در هلند و تحلیلگر مسائل روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق، در گفت‌وگویی با رادیوفردا با اشاره به تاریخچه بحث‌ها بر سر تعیین رژیم حقوقی دریای خزر می‌گوید هنوز معلوم نیست ایران سند تهیه‌شده را در نشست قزاقستان امضا کند.

ایران و کنوانسیون رژیم حقوقی خزر؛ دیدگاه تورج اتابکی
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:43 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG