لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی: انتصاب رئیسی نمک پاشیدن به زخم بازماندگان کشتار ۶۷ است


فعالان سیاسی و مدنی منتقد، انتصاب رئیسی را نشانه «بی‌اعتنایی و لجبازی رهبر حکومت نسبت به افکار عمومی» ارزیابی کرده‌اند.
فعالان سیاسی و مدنی منتقد، انتصاب رئیسی را نشانه «بی‌اعتنایی و لجبازی رهبر حکومت نسبت به افکار عمومی» ارزیابی کرده‌اند.

بیش از ۱۰۰ فعال سیاسی و مدنی، انتصاب ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضاییه را «نمک پاشی بر زخم بازماندگان کشتار سال ۶۷»، «پاداش به جنایتکاران» و «نمونه بارز دیگری از بی‌اعتنایی و لجبازی» رهبر جمهوری اسلامی «نسبت به افکار عمومی داخلی و بین المللی»خواندند.

به گزارش وب‌سایت زیتون، در این بیانیه اعلام شده که «برگماری» ابراهیم رئیسی به ریاست قوه قضائیه «پاداش به جنایتکاران و نمونه بارز دیگری از بی‌اعتنایی و لجبازی رهبر حکومت نسبت به افکار عمومی داخلی و بین المللی و ترجیح آمال و امیال اقلیت حاکم بر منافع ملی کشور است».

نویسندگان این بیانیه با اشاره به حضور آقای رئیسی در در کمیته تصمیم‌گیر درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، یادآوری کردند که وی به شهادت روشن آیت‌الله منتظری «جنایتکار» است.

این فعالان سیاسی و مدنی انتصاب آقای رئیسی را «سرکشی در برابر افکار عمومی، نمک پاشی بر زخم خانواده‌های قربانیان و بدترین انتخاب» دانستند.

ابراهیم رئیسی که روز ۱۶ اسفند از سوی رهبر جمهوری اسلامی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، مشمول تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپاست و در سال ۶۷ عضو هیاتی چهار نفره بود که درباره اعدام زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

از دیدگاه نویسندگان این بیانیه، «به روی صحنه آمدن» ابراهیم رئیسی، در عین حال این امکان را فراهم می‌کند که «علیرغم تلاش چند دهه‌ای حاکمان و به خصوص دست‌اندرکاران جنایت‌های دهه شصت» برای «فراموشی»، «انکار» و سپس «توجیه و تحریف» آن دوران، «هیئت منصفه‌ای به وسعت افکار عمومی همه ایرانیان تشکیل شده و به کشف حقیقت بپردازد و گذشته را چراغ راه آینده» سازد.

سهراب رزاقی، علی افشاری، مهدی امین‌زاده، محمد برقعی، بهروز بیات، نیره توحیدی، مهدی خانبابا تهرانی، بهروز خلیق، مرتضی صادقی، کاظم علمداری، رضا علیجانی، فرخ نگهدار، مهدی نوربخش، محسن یلفانی و حسن یوسفی اشکوری از جمله امضا کنندگان این بیانیه هستند.

پیشتر نیز رابرت پالادینو، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، با اشاره به عضویت ابراهیم رئیسی در کمیته تصمیم‌گیر درباره اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷، انتصاب او به ریاست قوه قضائیه ایران را «شرم‌آور» خوانده بود.

در مقابل، ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از طیف فراکسیون امید (اصلاح‌طلب)، اصولگرا و مستقلین در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی، از انتصاب ابراهیم رئیسی به مقام رئیس قوه قضائیه استقبال کردند.

پیشتر نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور‌ی ایران، در پیامی خطاب به ابراهیم رئیسی انتصاب او را به ریاست قوه قضاییه تبریک گفت و آن را نشانه «اعتماد رهبر» و «مدیریت شایسته» رئیسی در مسئولیت‌های پیشین‌اش در آن قوه عنوان کرد.

این تبریک در حالی بود که آقای روحانی در یکی از همایش‌های انتخاباتی‌اش در همدان گفته بود، «مردم به آنها که در طول ۳۸ سال «فقط اعدام و زندان بلد بودند» رأی نخواهند داد.

در همین حال برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به «تغییرات مثبت» در دوره ریاست آقای رئیسی ابراز امیدواری کرده‌اند.

ابراهیم رئیسی ۵۷ ساله و متولد مشهد است. وی سال ۵۹ و در حالی که ۲۰ ساله بود به عنوان دادیار شهرستان کرج مشغول به کار و مدتی بعد به عنوان دادستان این شهر منصوب شد.

دادستان تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، معاون اول قوه قضائیه از جمله دیگر سمت‌های سابق او در قوه قضائیه است.

وی همچنین از سال ۹۱ با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان دادستان ویژه روحانیت نیز منصوب شده است.

آقای رئیسی در عین داشتن سمت‌های قضایی، از سال ۷۶ عضو تشکل اصولگرای «جامعه روحانیت مبارز» است.

با استفاده از وب‌سایت زیتون، خبرگزاری ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا /ا.م / ک.ر
XS
SM
MD
LG