لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

توافق جامع هسته‌ای حاصل شد

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه به توافق نهایی هسته‌ای رسیدند. آخرین تحولات مربوط به این توافق را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

نیویورک تایمز می‌نویسد: نگاهی به جدول کاری باراک اوباما نشان می‌دهد که این جدول برای چند روز آینده خالی است به‌طوری‌که گویا رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است در تعطیلات تابستانی به‌سر ببرد. این روزنامه می‌افزاید: اما این جدول کاری خالی نشانه‌ای از این است که کاخ سفید در انتظار شنیدن خبر توافق هسته‌ای از وین، به حال آماده‌باش درآمده‌است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اروپا در بیرون از هتل کوبورگ خطاب به خبرنگاران: «مذاکرات را طی چند روز آینده ادامه می‌دهیم اما معنی‌اش این نیست که مهلت مذاکرات را تمدید می‌کنیم.»

وی اظهار داشت: وارد سخت‌ترین و واقعی‌ترین بخش از مذاکرات شده‌ایم. می‌دانستیم مشکل و پرچالش خواهد بود. در حال ادامه مذاکرات هستیم. ممکن است که در ساعات پیش رو و روزهای آینده مشاهده کنید که برخی وزیران خارجه بروند و بیایند اما این بدین معنی نیست که مهلت را داریم تمدید می‌کنیم. ما در مورد همین مهلت کنونی مقداری انعطاف‌پذیر هستیم و وقت می‌دهیم که این دور از مذاکره به نتیجه برسد.

وی افزود: من اینجا هستم تا ادامه بدهم، و بقیه هم همین‌طور. کار دشوار است اما همه می‌دانیم که مسئولیت بزرگی است که نمی‌توانیم از آن شانه خالی کنیم.

خانم موگرینی تأکید کرد: رفتن و آمدن وزیران را که می‌بینید نگران نشوید. کار ما ادامه دارد و قصد ما نهایی کردن مذاکرات در همین مهلت کنونی است.

خبرنگاران جهان در انتظار آخرین خبرهای هسته‌ای در وین: عکس‌هایی از هانا کاویانی

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، محل مذاکرات را ترک کرد و به هنگام ترک محل اظهاراتی درباره تحریم تسلیحاتی ایران داشت. خانم موگرینی خبر داده‌است که در ساعات آینده برخی از وزیران خارجه ممکن است مذاکره را ترک کنند و در ساعات بعد یا روزهای بعد به مذاکره بازگردند.

آقای لاوروف نیز به هنگام ترک محل گفت که وزرای خارجه هر زمان که لازم باشد به میز مذاکرات وین باز خواهند گشت.

​به گزارش اینترفکس سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به هنگام ترک محل مذاکرات گفت: «مسئله برچیدن تحریم تسلیحاتی علیه ایران تنها مسئله باقی‌مانده در حوزه برچیدن تحریم‌ها علیه آن کشور است.»

او در ادامه تأیید کرد: «می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که در ارتباط با تحریم‌ها تنها یک مشکل بزرگ باقی مانده و آن مسئله تحریم تسلیحاتی است.»

به گفته آقای لاوروف به طور کل حدود هشت مسئله هنوز در مذاکرات باقی مانده است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «به توافق نهایی نزدیک‌تر شده‌ایم و تمایل طرف‌ها هم برای رسیدن به توافق آشکار و هویدا است.»

هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین: وزارت خارجه آمریکا از تمدید مذاکرات هسته‌ای وین تا دهم ژوئیه (جمعه ۱۹ تیر) خبر داده‌است.

در این زمینه مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است که «ما در تمامی زمینه‌ها پیشرفت‌هایی اساسی کرده‌ایم اما این کار، بسیار فنی است و برای همه کشورهای درگیر از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

او افزوده‌است که به همین خاطر و برای مهیا کردن وقت بیشتر برای مذاکرات «در حال برداشتن گام‌های لازم فنی هستیم تا برنامه اقدام مشترک بتواند تا دهم ژوئیه معتبر بماند.»

برنامه اقدام مشترک برنامه‌ای است که طرف‌های مذاکره در چارچوب توافق موقت ژنو به آن دست یافتند.

توئیتی از نگار مرتضوی، از خبرنگاران حاضر در وین؛ موگرینی: مذاکرات چند روز دیگر ادامه دارد

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه مذاکرات را ترک می‌کند و فردای آن به مذاکره بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا آقای فابیوس به هنگام ترک مذاکره گفت: «مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران همان‌طور که پیش‌بینی کردیم آسان نیست، مواقعی بود که تنش وجود داشت، اما مذاکرات ادامه دارد. با مسایل آشنا هستید: موضع فرانسه این است که به طور خاص بر روی محدودیت‌های لازم در زمینه تحقیق و توسعه هسته‌ای توسط ایران اصرار داریم؛ و در مورد تحریم‌ها و بازگشت آنها، در صورت تخطی از تعهدات، و پی‌ام‌دی.»

او افزود: «من امروز غروب به پاریس بازمی گردم، فردا جلسه کابینه است و فردا بعد از ظهر در سنا دربارهٔ یونان گفت‌وگو داریم. فردا ساعت ۲۱٫۴۵ به وین بازمی‌گردم تا شخصاً مذاکرات را ادامه دهم. رهنمودها به هیئت فرانسوی داده شده است.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از یک «منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران» بدون اشاره به هویت او نوشت که دلیل تمدید مذاکرات هسته‌ای، مسئله لغو تحریم‌های ایران و عدم اجماع میان اعضای گروه ۱+۵ است.

وی در این باره گفت: «به نظر می رسد چند موضوع، علت اصلی به جمع‌بندی نرسیدن مذاکرات است. یکی ، دلبستگی شدید طرف مقابل به تحریم‌ها و عدم توانایی برای تصمیم‌گیری سخت در مورد رفع تحریم‌ها است و دیگری، دلبستگی عاطفی بیش از حد به شورای امنیت و قطعنامه‌های آن و محتوای قطعنامه جدید شورای امنیت برای لغو تحریم‌ها.»

به گفته او، «عدم اجماع در میان اعضای ۱+۵ هم دلیل دیگری برای به جمع‌بندی نرسیدن مذاکرات تا این مرحله است».

پیش از این وزیر خارجه روسیه گفته بود که در ارتباط با تحریم‌ها تنها یک مشکل بزرگ باقی مانده و آن مسئله تحریم تسلیحاتی است.

در حالی که وزرای خارجه برخی شورهای عضو ۱+۵ روز سه‌شنبه مذاکرات هسته‌ای را برای کوتاه مدت ترک می‌کنند، وزیر خارجه ایران تاکید کرده که در وین خواهد ماند و حتی برای همراهی با حسن روحانی نمی‌تواند به اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای برود، اجلاسی که روزهای ۱۸ و ۱۹ تیر در شهر اوفا، پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار خواهد شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG