لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

توافق جامع هسته‌ای حاصل شد

ایران و شش قدرت جهانی روز سه‌شنبه به توافق نهایی هسته‌ای رسیدند. آخرین تحولات مربوط به این توافق را می‌توانید در این صفحه بخوانید.

فعالان حقوق بشر مقابل هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای: «نه به جنگ، نه به تحریم، نه به مجازات اعدام. حقوق بشر برای ما بالاترین اولویت را دارد.»

عکس از هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا

و این گونه همه چیز تا سه روز بعد ادامه می‌یابد...تمدید اقامت هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در هتل کوبورگ

«توافق هسته‌ای به روحانی کمک خواهد کرد، اما فشار تندروها را هم بیشتر می‌کند»؛ گزارشی از گلناز اسفندیاری در رادیو اروپای آزاد/رادیو لیبرتی

وزیر خارجه چین هم مذاکرات را فعلا ترک کرد.

خبرنگار رادیو فردا در وین: دقایقی دیگر گروه ۱+۵ با ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهد. مذاکره‌کنندگان ایرانی در این جلسه حضور نخواهند داشت.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی بدون اشاره به هویت او نوشته است که طرفین هیچ‌گاه این‌قدر به توافق نزدیک نبوده‌اند، اما هنوز به آن نقطه‌ای که باید برسند، نرسیده‌اند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در یادداشتی به تحلیل مواضع لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نسبت به مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و او را «پلیس بد» این مذاکرات می‌نامد. نویسنده این روزنامه می‌گوید که محتاط‌کاری فابیوس در رابطه با ایران به دوران نخست وزیری او در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ بازمی‌گردد، زمانی که روابط میان دو کشور به پایین‌ترین حد خود رسید. و اکنون این سوءظن‌ها باعث شده که چنین موضع سفت و سختی در مذاکرات اتخاذ کند.

گزارش دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید که طرفین مذاکرات هسته‌ای در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدیدی در ارتباط با توافق جامع با ایران هستند که باید به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود. به گفته این مقام آمریکایی که به هویت او اشاره‌ای نشده است، تحریم خرید و فروش سلاح و موشک‌های بالستیک ایران همچنان باقی خواهد ماند.

خبرنگار رادیو فردا در محل مذاکرات هسته‌ای در وین اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی را بدون ذکر نام او بازتاب داده است که تاکید می‌کند تحریم‌ها همچنان شامل برخی سلاح‌ها و موشک‌ها خواهد بود.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «بخشی از مذاکرات به برخی محدودیت‌ها برای ایران، مدت این محدودیت‌ها، ماهیتشان و اجرای آن اختصاص دارد. محدودیت‌ها شامل سلاح خواهد بود و تحریم‌های موشکی نیز تداوم می‌یابد.»

به گفته او، پروتکل الحاقی هم این میان وجود دارد که موضوعی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و اکنون طرفین مذاکره با ایران نسبت به این امر اطمینان دارند که ایران به کدام سمت و سو می‌رود.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: «نیاز به توافق و توافق کردن دو امر متفاوت هستند و ما صرفا خواستار یک توافق درست هستیم، یک توافق خوب. آنها که فکر می‌کنند ما راضی به هر توافقی هستیم، از فضای کار دور هستند. همکارانم الان هفته‌هاست که در اتاق‌های این هتل محبوس شده‌اند. وقتی می‌گویند که ما برای توافق عجله داریم، به من، تیم ما، وزیر خارجه و رئیس جمهوری آمریکا توهین می‌کنند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG