لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۹

نماینده مجلس: ۱۴۰ میلیون دلار دارو از گمرک ترخیص نشده است


تحریم‌های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم موجب شده است تأمین برخی داروها در ایران با دشواری همراه باشد.
تحریم‌های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم موجب شده است تأمین برخی داروها در ایران با دشواری همراه باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترخیص نشدن ۱۴۰ میلیون دلار دارو از گمرک، مدیریت نامناسب برخی مسئولان را در این زمینه دخیل دانسته و از رئیس جمهور ایران خواست تا دستور ترخیص دارو را صادر کند.

شاهین محمدصادقی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مجلس، خانه ملت، که روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، منتشر شد، با اظهار انباشت حدود ۱۴۰ میلیون دلار دارو در گمرک ایران گفت: «نگرانی واردکنندگان از نرخ بعدی ارز زمینه را برای انباشت دارو و ترخیص نشدن از گمرک فراهم کرده است. این گروه هم اکنون نگرانند که داروها را به قیمت ارزان فروخته و بعد برای خرید دارو هزینه بیشتری را پرداخت کنند.»

نماینده کازرون با تأکید بر این که بانک مرکزی و معاون دارویی وزارت بهداشت به وظایف خود برای تأمین توزیع دارو «به درستی عمل نکرده‌اند»، افزود: «مجلس انتظار دارد رئیس جمهور هرچه سریع‌تر دستور ترخیص داروها را صادر کند.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که ۱۶ اسفندماه نیز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود اگرچه دولت در چندماه اخیر اعلام کرده است که ارز دارو را اختصاص داده است، «هم‌اکنون شاهد هستیم که محصولات سلامت پشت مرزها خاک می‌خورند».

محمدحسین قربانی نیز با اشاره به عدم ترخیص ۱۴۰ میلیون دلاردارو از گمرکات ایران، اعلام کرد که محمود احمدی‌نژاد و واردکنندگان دارو بیشتر اوقات اظهارات «دوپهلو» مطرح می‌کنند و افزود که در صورت لزوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای روشن شدن وضعیت دارو دست به تحقیق و تفحص می‌زند.

در همین روز محمدحسن طریقت، سرپرست وزارت بهداشت، اعلام کرد که این وزارتخانه پیگیر ترخیص نشدن دارو از گمرک است و توضیح داد: «ترخیص این داروها از گمرک فقط مربوط به بانک مرکزی نمی‌شود و این موضوع به چند نهاد و سازمان به صورت هم‌زمان مربوط می‌شود.»

تحریم‌های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی، اگرچه کالاهای ضروری، از جمله دارو را شامل نمی‌شود، به دلیل ایجاد محدودیت برای انجام معاملات خارجی از سوی ایران و مسدود بودن شبکه‌های بانک‌های بین‌المللی به روی ایران، باعث شده است که واردات این گونه کالاها به ایران با مشکلات بسیاری همراه باشد.

بهمن‌ماه سال جاری دولت آمریکا تأیید کرد که صادرات داروی این کشور به ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در کنار این محدودیت‌ها، در داخل ایران نیز گزارش‌ها حاکی است که ارز اختصاص یافته از سوی بانک مرکزی برای واردات دارو، کافی نیست.

آذرماه سال جاری، به دنبال تأکید بانک مرکزی بر عملکرد «خوب» این نهاد در زمینه تأمین ارز دارو، اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران اعلام کرد که مبلغی که بانک مرکزی برای واردات دارو اختصاص داده است «تنها حدود یک سوم ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی» را شامل می‌شود.
XS
SM
MD
LG