لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت سلامت چهار زندانی کرد در اعتصاب غذا


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه٬ ۱۷ دی‌ماه نسبت به وضعیت چهار زندانی کرد که به گفته این سازمان ۶۴ روز است که در اعتراض به حکم اعدام خود و وضعیتشان در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌‌اند٬ ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش این سازمان که مقرش در لندن است٬ جمشید دهقانی و برادرش٬ جهانگیر دهقانی٬ به همراه حامد احمدی و کمال مولایی از ۱۳ آبان‌ماه در اعتصاب غذای تر به سر می‌برند و وضعیتشان «بحرانی‌»‌ است. طبق این گزارش این چهار تن از ۹ دی‌ماه تاکنون بارها از هوش رفته‌اند و به کلینیک درمانی منتقل شده‌اند.

در عین حال صدیق محمدی و هادی حسینی که به همراه این افراد دست به اعتصاب غذا زده‌ بودند٬ پس از آن‌که به آنها اعلام شد که حکم اعدامشان لغو شده است٬ هفتم دی‌ماه به اعتصاب غذای خود پایان داده‌اند.

با این‌حال برادران دهقانی و آقایان احمدی و مولایی٬ همچنان با حکم اعدام مواجهند. این چهار تن ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۹ به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شدند.

به گفته وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران٬ جمشید و جهانگیر دهقانی٬ حامد احمدی و کمال مولایی زندانیان سلفی و از شهروندان سنندج هستند. این وبسایت می‌افزاید که این چهار تن بهمن‌ماه ۱۳۹۱ نیز در اعتراض به حکم اعدامشان دست به اعتصاب غذا زده بودند.

عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود که چهار فرد محکوم شده به اعدام، متهم به دست داشتن در ترور يکی از روحانيون ارشد سنی‌مذهب نزديک به حکومت ايران بوده‌اند، در حالی که هر چهار نفر آنان چند ماه قبل از اين واقعه، بازداشت شده‌اند.

ملا محمد شيخ‌الاسلام، نماينده استان کردستان در مجلس خبرگان رهبری بود که روز ۲۶ شهريور ۱۳۸۸ به ضرب گلوله به قتل رسيد.

مقامات ايران بعدها اعلام کردند که این چهارتن عاملان این ترور بوده‌اند اما عفو بين‌الملل تاکيد دارد که اين چهار نفر در ماه‌های خرداد و تير ۱۳۸۸ بازداشت شده‌اند.

عفو بين‌الملل در گزارش‌های پیشین خود از «شکنجه» و «تهديد» اين چهار زندانی در دوران بازداشت خبر داده و تاکید کرده بود که آنها در جريان محاکمه خود که از داشتن وکيل محروم بوده‌اند.

این سازمان که پیشتر نیز خواهان لغو حکم اعدام این چهار تن شده بود٬ روز سه‌شنبه از مردم خواست تا با برقراری تماس با مقام‌های مسئول در ایران خواهان برگزاری دادگاه عادلانه٬ لغو حکم اعدام٬ دسترسی این چهارتن به امکانات پزشکی و در کل پایان دادن به اعدام‌ها و لغو تمامی احکام اعدام شوند.
XS
SM
MD
LG