لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

بانک مرکزی ایران نرخ تورم آذرماه را ۲۷.۶ درصد اعلام کرد


نرخ تورم در ماه‌های آبان و مهر به ترتیب ۲۶.۱ و ۲۴.۹ درصد بوده است.
نرخ تورم در ماه‌های آبان و مهر به ترتیب ۲۶.۱ و ۲۴.۹ درصد بوده است.
بانک مرکزی ایران روز چهارشنبه، بیستم دی ماه، در گزارشی نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به آبان‌ماه را ۲۷.۶ درصد اعلام کرد که نشان دهنده یک و نیم درصد افزایش است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ تورم در دوازده‌ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۱ نسبت به دوازده‌ماه منتهی به آذرماه ۱۳۹۰ برابر با ۲۷.۴ درصد بوده است. این در حالی است که در ماه‌های آبان و مهر همان سال این نرخ به ترتیب، ۲۶.۱ و ۲۴.۹ درصد بوده است.

این خبرگزاری که ماه گذشته تورم نقطه به نقطه را ۳۶ درصد گزارش کرده بود، تورم نقطه به نقطه در آذرماه سال جاری را ۳۷ درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که وب‌سایت خبری «بازتاب امروز»، نزدیک به محسن رضایی، نرخ تورم نقطه به نقطه آذرماه را ۴۰ درصد ارزیابی کرده و نوشته است: «حتی اگر همین آمار دستکاری شده به عنوان آمار رسمی در نظر گرفته شود، عدد اعلام شده توسط بانک مرکزی به معنای تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد در آذرماه است.»

در محاسبه تورم نقطه به نقطه، به عنوان مثال تورم در آذرماه ۹۱ با آذرماه سال ۹۰ مقایسه می‌شود تا برآورد شود که نرخ تورم چه تغییری کرده است. تورم نقطه به نقطه چند ماهی است که از سوی بانک مرکزی اعلام نمی‌شود.

قرار است که از فروردین ماه سال ۹۲، مسئولیت اعلام نرخ تورم به مرکز آمار واگذار شود.

همچنین از فروردین ماه سال آینده، سال پایه نرخ تورم از ۸۱ به ۹۰ تغییر کند که با این حساب، از سال ۱۳۹۲ نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران و با در نظر گرفتن سال ۹۰ به عنوان سال پایه، محاسبه خواهد شد.

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران در خصوص این تغییرات روز چهارشنبه به خبرگزاری مهر گفت: «با تغییر سال پایه، نه تنها سبد کالاهای مورد بررسی تغییر می‌کند، بلکه روش‌های محاسباتی و جمع‌آوری اطلاعات نیز مانند مظنه‌های قیمتی به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد.»
XS
SM
MD
LG