لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

توافق ایران و پاکستان بر سر همکاری برای یافتن مرزبانان ایرانی


علی‌اصغر میرشکاری٬ معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان (چپ) و بابر یعقوب فتح٬ دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان- ۳ اسفند ۱۳۹۲
علی‌اصغر میرشکاری٬ معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان (چپ) و بابر یعقوب فتح٬ دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان- ۳ اسفند ۱۳۹۲
پاکستان و ایران روز شنبه٬ سوم اسفندماه ضمن تشکیل کمیته‌ای مشترک برای نظارت بر قوانین مرزی٬ توافق کردند که تلاش‌های مشترکی برای یافتن مرزبانان ربوده شده ایرانی انجام دهند.

به گزارش آسوشیتد پرس پاکستان٬ کمیسیون مرزی مشترک ایران و پاکستان ضمن تشکیل کمیته‌ای برای پیدا کردن پنج مرزبان ایرانی ربوده شده توسط گروه جیش‌العدل خواستار اقدامات «سختگیرانه» علیه افرادی شده‌اند که در مرزها دست به اقدامات شرورانه می‌زنند.

به گفته این خبرگزاری و همچنین به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ این تصمیم‌ها در سومین روز از دیدار مقام‌های بلند‌پایه ایران و پاکستان اتخاذ شده است.

گروه سنی مذهب جیش‌‌العدل ۱۹ بهمن‌ماه مسئولیت ربودن پنج تن از مرزبانان ایرانی را در منطقه «جکیگور» استان سیستان و بلوچوستان برعهده گرفت. افراد ربوده شده عبارتند از یک نظامی درجه‌دار و چهار سرباز.

وزارت کشور ایران دوم اسفندماه اعلام کرده بود که از ۳۰ بهمن هیاتی از «استانداری سیستان و بلوچستان و نمایندگان دستگاه‌های دیگر» برای مذاکره درخصوص آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی به بلوچستان پاکستان رفته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پاکستان گزارش کرده است که در نشست کمیسیون مرزی مشترک ایران و پاکستان که در کویته برگزار شد٬ علی اصغر میرشکاری٬ معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان هیات ایرانی را نمایندگی می‌کرد و طرف پاکستانی نیز با نمایندگی بابر یعقوب فتح محمد٬ دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان در این نشست حضور پیدا کرده‌ است.

در این نشست حسین یحیوی سرکنسول ایران در کویته٬ اسد گیلانی٬ وزیر امور داخله ایالت بلوچستان پاکستان و همچنین مشتاق سوخرا (سکهیرا)٬ رئیس پلیس بلوچستان پاکستان نیز حضور داشتند.

بابر یعقوب فتح محمد٬ دبیرکل ایالت بلوچستان پاکستان در این نشست اظهار کرد: «ما همچون ایران به شدت نگران مرزبانان ربوده شده ایرانی هستیم و آماده‌ایم به ایران در این خصوص کمک کنیم.»

در ادامه علی اصغر میرشکاری٬ معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان از آقای فتح محمد به خاطر تعهد پاکستان به همکاری کامل برای پیدا شدن مرزبانان ایرانی تمجید و بر لزوم مبارزه مشترک با تروریسم تاکید کرد.

جیش‌العدل می‌گوید مرزبانان ایرانی را در ازای آزادی ۵۰ تن از اعضای زندانی خود در ایران٬ ۲۰۰ تن از «جوانان و علمای اهل سنت» و ۵۰ تن از «زنان مسلمان و سنی اسیر در سوریه توسط سپاه پاسداران»٬ آزاد می‌کند.

تلویزیون «العربیه» اخیرا فیلمی از پنج مرزبان ربوده شده را منتشر کرد که در آن این مرزبانان خواستار پذیرش درخواست‌های ربایندگان از سوی جمهوری اسلامی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG