لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

کابینه جدید ایتالیا پس از دو ماه بن‌بست سیاسی سوگند یاد کرد


انریکو لِتا، معاون میانه‌روی رییس حزب دمکرات ایتالیا، نخست وزیر جدید این کشور شد.
انریکو لِتا، معاون میانه‌روی رییس حزب دمکرات ایتالیا، نخست وزیر جدید این کشور شد.
انریکو لِتا، نخست وزیر جدید ایتالیا، روز یکشنبه پس از دو ماه بن‌بست سیاسی،همراه با اعضای کابینه‌ خود در کاخ ریاست جمهوری سوگند یاد کرد و همزمان گزارش شده که دو مامور پلیس خارج از دفتر نخست وزیری هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه، هشتم اردیبهشت، در حالی که گروهی از مردم خارج از دفتر ریاست جمهوری در انتظار انریکو لتا بودند، مردی با شلیک چند گلوله دو مامور پلیس را زخمی کرد که حال یکی از این افراد به دلیل اصابت گلوله به گلویش وخیم اعلام شده است.

وضعیت پلیس دوم که گلوله به پایش اصابت کرده، مساعد اعلام شده است.

هنوز امکان ارتباط این تیراندازی با تشکیل کابینه جدید ایتالیا مشخص نشده است.

پلیس ایتالیا فرد تیرانداز را دستگیر کرده و به گفته مقام‌های ایتالیا تحقیقات در مورد انگیزه وی در جریان است.

این تیراندازی در حالی صورت گرفته است که انریکو لِتا، نخست وزیر جدید ایتالیا، در کاخ ریاست جمهور همراه با کابینه‌اش در حال سوگند یاد کردن بود و قرار بود پس از آن وارد دفتر نخست وزیری شود.

لِتای ۴۶ ساله، معاون میانه‌روی رییس حزب دمکرات، پس از دو ماه بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت جدید، از سوی جورجیو ناپولیتانو، رییس جمهوری، مامور تشکیل دولت ائتلافی شد.

در انتخابات پارلمانی ایتالیا که ماه فوریه برگزار شد هیچ یک از احزاب این کشور نتوانستند که اکثریت لازم را برای تشکیل دولت به دست بیاورند.

آقای لتا که برادرزاده جانی لتا، رییس دفتر سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر پیشین ایتالیا است، روز هفتم اردیبهشت‌ماه اعلام کرد که بر سر تشکیل دولت ائتلافی با احزاب دیگر به توافق رسیده است.

وی از جمله آنجلینو آلفانو، دبیر کل حزب راست میانه «آزادی مردم» و از افراد مورد حمایت آقای برلوسکونی را به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر کشور برگزیده است.

۲۱ وزیر کابینه جدید ایتالیا همزمان با نخست وزیر سوگند یاد کردند.

آقای لتا می‌گوید کابینه وی از وزرای جوان تشکیل شده است و شمار زنان این کابینه نسبت به دولت‌های پیشین بیشتر است.
XS
SM
MD
LG