لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

افشای اطلاعات مربوط به ۲۱ تریلیون پوند سرمایه مخفی در جهان


داده‌های درز کرده اخیر مشتمل بر ۲۰۰ گیگابایت اطلاعات مالی مربوط به ده‌ها سال است.
داده‌های درز کرده اخیر مشتمل بر ۲۰۰ گیگابایت اطلاعات مالی مربوط به ده‌ها سال است.
اطلاعات مربوط به میلیون‌ها قطعه سند مالی مربوط به ثروتمندانی از سراسر جهان برای نخستین بار توسط یک مجموعه خبرنگاری تحقیقی مستقر در واشینگتن در دسترس عموم قرار داده شده است. فهرست سرمایه داران یاد شده که اعلام شده در میان آن‌ها نام چند شخصیت ایرانی نیز وجود دارد، «از رؤسای جمهور و دختر دیکتاتوری بدنام تا یک میلیونر بریتانیایی که ثروتش را از همسر سابقش مخفی نگه داشته بود، را در بر می گیرد».

رخنه اطلاعات فوق از طریق دسترسی انجمن بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی (آی سی آی جِی) به تعداد دو میلیون ایمیل و سند مختلف که بیشتر آنها از جزایر ویرجین بریتانیا به دست آمده، میسر شده است. جزایر ویرجین بریتانیا یکی از مکان‌هایی در دنیا است که در آنجا هویت سرمایه‌گذاران و صاحبان حساب‌های بانکی مخفی نگاه داشته می‌شود.

یک اقتصاددان مشاور از شرکت «مک کینزی» با اشاره به حجم سرمایه موضوع مدارک افشا شده، ارزش مجموع این ثروت نجومی را «۲۱ تریلیون پوند» تخمین زد که «به صورت مخفیانه در مراکز امن خارجی سپرده گذاری شده است».

افشای اطلاعات مالی توسط «آی سی آی جی» تا کنون تبعاتی را در سطوح بالای سیاسی و اقتصادی جهان به دنبال داشته است. از جمله ژان ژاک آگیه، یکی از صندوق‌داران کارزار تبلیغاتی و دوست نزدیک فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری کشور فرانسه، مجبور شد رسماً نام شریک تجاری چینی خود را اعلام کند، تحولی که بهای گزافی را برای رئیس جمهوری سوسیالیست به دنبال خواهد داشت، چرا که به تازگی در یک رسوایی مالی دیگر وزیر بودجه سابق کابینه آقای اولاند متهم شده بود که حساب بانکی سوئیس خود را به مدت ۲۰ سال تمام مخفی نگاه داشته و به کرات درباره‌اش دروغ گفته است.

در افشای فهرست سرمایه‌داران مخفی علاوه بر انجمن بین‌المللی «آی سی آی جِی»، روزنامه گاردین و چند رسانه بین‌المللی دیگر نیز نقش داشته‌اند که هفته جاری به صورت مشترک نتایج تحقیقات خود را منتشر کردند. پروژه افشای اطلاعات ثروتمندان به میزان زیادی به اعتماد به نفس پولدارترین افراد جهان آسیب رسانده، از آنجا که دیگر هیچ تضمینی برای مخفی ماندن ثروت این اشخاص «از دید دولت ها و یا همسایه های کنجکاو» باقی نمی‌ماند.

برخی از نام‌های فاش شده از این قرار بوده‌اند:

میلیونری بریتانیایی: اسکات یونگ که از نزدیکان بوریس برزوفسکی، سرمایه دار روس بود. آقای یونگ که متولد شهر داندی در بریتانیا است هم اکنون به جرم مخفی نگاه داشتن دارایی‌های خود از همسر سابقش در زندان به سر می‌برد.

رئیس جمهور آذربایجان: برپایه اسناد افشا شده یک سرمایه‌دار بخش ساختمان‌سازی به نام «حسن گوزل» مسؤولیت امور مربوط به دارایی های دختران الهام علی‌اف را بر عهده دارد.

شوهر یک سناتور کانادایی: که از طریق وکیل خود نام «تونی مرچنت» بیش از ۸۰۰ هزار دلار آمریکا را به یک شرکت خارجی ارسال کرده است. اسناد نشان می‌دهند که این وکیل مبلغ را به صورت نقدی پرداخت کرده و درخواست اکید کرده بوده که «مکاتبات در سطح حداقلی نگه داشته شود».

فرزند یک دیکتاتور: ماریا ایملدا مارکوس مانوتوک، استاندار یکی از استان‌های فیلیپین و دختر ارشد فردیناند مارکوس، رئیس جمهوری سابق این کشور که به فساد شهرت داشت.

سرمایه‌داری آمریکایی: دنیس ریچ، همسر سابق مارک ریچ، تاجر نفتی که در جریان یک پرونده جنجالی فرار از پرداخت مالیات مورد عفو بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت، قرار گرفت. خانم ریچ مبلغ ۱۴۴ میلیون دلار در جزایر کوک سپرده‌گذاری کرده است.

سال ۲۰۱۰ افشای اطلاعات محرمانه دولتی توسط سایت ویکی‌لیکس سر و صدای زیادی را در جهان به پا کرد که گفته می‌شود این اطلاعات از طریق «دانلود دو گیگا بایت فایل‌های نظامی و دیپلماتیک متعلق به دولت ایالات متحده» به دست آمده بود.

در مقابل، داده‌های درز کرده اخیر مشتمل بر ۲۰۰ گیگابایت بوده که دهه‌ها اطلاعات مالی درباره تراکنش‌های جهانی توسط آژانس‌های خصوصی جزایر ویرجین بریتانیا را در بر داشته است.
XS
SM
MD
LG