لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

ارزش سهام و قیمت نفت پس از تصویب کمک مالی به اسپانیا بالا رفت


بازار بورس در مادرید، اسپانیا- ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
بازار بورس در مادرید، اسپانیا- ۲۲ خرداد ۱۳۹۱
به دنبال موافقت کشورهای عضو حوزه یورو با کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی به نظام بانکی اسپانیا، بهای یورو در برابر دلار بالا رفت و همزمان ارزش سهام در بازارهای بورس آسیا و اروپا افزایش یافت.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز دوشنبه، ۲۲ خردادماه، ارزش یورو در برابر دلار بیش از یک درصد افزایش یافت و قیمت هر یورو به ۱.۲۶ دلار رسید.

این در حالی است که بازارهای سهام در آسیا و اروپا نیز روز دوشنبه افزایش ارزش را از دو تا نزدیک به شش درصد را تجربه کردند.

وزرای دارایی عضو حوزه یورو روز یکشنبه با درخواست اسپانیا مبنی بر دریافت کمک ۱۰۰ میلیارد یورویی موافقت کردند.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا، از اقدام کشورهای عضو حوزه یورو استقبال کرد و گفت که با این تصمیم «اعتبار یورو، آینده یورو و اروپا پیروز شد.»

وی تاکید کرد که تزریق سرمایه به بانک‌های اسپانیا در عین کمک به بهبود اقتصاد اتحادیه اروپا، باعث افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال در اسپانیا می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، در حال حاضر از هر چهار اسپانیایی یک نفر بیکار است.

پس از سقوط بازار املاک در اسپانیا در سال ۲۰۰۸، بانک‌های این کشور در بازپرداخت وام‌های مسکن و املاک که ارزش تقریبی آن‌ها به «۳۰۰ میلیارد یورو» می‌رسید، به مشکل برخوردند و در نهایت این کشور ناگزیر از حمایت مالی کشورهای عضو حوزه یورو شد.

نخست وزیر اسپانیا که تا دو هفته پیش نیاز بانک‌های اسپانیا به بسته کمک مالی خارجی را انکار می‌کرد، روز ۲۱ خردادماه در تمجید از سیاست‌های اقتصادی اسپانیا، گفت: «من بودم که برای حل مشکلات عمده‌ اسپانیا... با رایزنی و اصرار از شرکای اروپایی درخواست وام کردم.»

آقای راخوی در ادامه تأکید کرد که دولت وی از اتحادیه اروپا درخواست حمایت مالی و نه بسته نجات کرده است و خاطرنشان کرد که این سرمایه برای بهبود شرایط بانک‌ها در اسپانیا هزینه خواهد شد.

اسپانیا پس از ایرلند، یونان و پرتغال، چهارمین کشور عضو اتحادیه اروپا است که برای نجات نظام مالی و بانکی‌اش مجبور به درخواست وام از صندوق نجات مالی اتحادیه اروپا می‌شود.
XS
SM
MD
LG