لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

روحانی: نیروی انتظامی در بحث حجاب افراط و تفریط نکند


رئیس جمهور ایران از مردم خواسته‌ است تا هنجارهای جامعه اسلامی را محترم بشمارند.
رئیس جمهور ایران از مردم خواسته‌ است تا هنجارهای جامعه اسلامی را محترم بشمارند.
در حالی که رئیس جمهوری اسلامی از نیروی انتظامی خواسته تا از هرگونه افراط و تفریط در بحث حجاب و عفاف خودداری کند، فرمانده نیروی انتظامی گفته است که اقدام سلبی برای مقابله با بدحجابی «خوشایند پلیس نیست».

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن روحانی روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه، در جلسه هیئت دولت از نیروی انتظامی خواست در برخورد با موضوع حجاب و عفاف به اجرای قانون، با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی پایبند باشد و از هرگونه افراط و تفریط پرهیز کند.

وی در عین حال مقوله عفاف و حجاب را از «هنجارهای مورد قبول اکثریت» در جامعه اسلامی دانست و از مردم ایران خواست تا آن را محترم بشمارند.

حسن روحانی روز چهارشنبه همچنین به وزیر کشور دستور داد تا موضوع عفاف و حجاب و نحوه نظارت بر آن از سوی نیروی انتظامی را در شورای اجتماعی کشور مطرح و بررسی کند.

در دو دولت محمود احمدی‌نژاد، بحث حجاب و عفاف در قالب طرح «امنیت اخلاقی» شکل شدیدی به خود گرفت و بارها گزارش‌هایی مبنی بر برخوردهای شدید با آن‌چه «بدحجابی» خوانده می‌‌شد، منتشر شد.

با این‌حال حسن روحانی خردادماه سال جاری و در جریان رقابت‌های انتخاباتی با تأکید بر این‌که با کمک نیروی انتظامی کاری خواهد کر که دختران در خیابان «احساس امنیت کنند»، اظهار کرد: «من نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامع ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند.»

در همین زمینه اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز روز پنجشنبه، ۲۸ شهریورماه نیز ضمن تأکید بر این‌که پلیس «تابع قانون است»، گفت: «برای مقابله با بدحجابی، روش‌های سلبی و مقابله‌ای خوشایند پلیس نیست.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان یاران، ایسنا، وی ۲۴ شهریورماه نیز گفته بود که «برخی» از مجریان طرح امنیت اخلاقی گاه «با تجری بیشتری وارد شده‌اند».

وی در این گفت‌و‌گو با این‌حال تأکید کرده بود که مسئله بدحجابی «همچون ویروس است و اگر احساس شود که برخوردی نمی‌شود، بقیه هنجارشکنان نیز فرصت پیدا می‌کنند».

محمود احمدی‌نژاد در این خصوص سال ۸۹ گفته بود که دولتش «مطلقا و از بنیاد» مخالف طرح «مبارزه با بدحجابی» است، اما نیروی انتظامی همان زمان تأکید کرد که این طرح از سوی دولت ابلاغ شده و حتی رئیس دولت ستادی را به همین منظور در وزارت کشور تشکیل داده بود.
XS
SM
MD
LG