لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

در آستانه همه‌پرسی در کریمه٬ آمریکا و روسیه به توافق نرسیدند


جان کری (راست) و سرگئی لاوروف روز جمعه در لندن با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.
جان کری (راست) و سرگئی لاوروف روز جمعه در لندن با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.
به دنبال دیدار وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای گفت‌و‌گو درباره بحران اوکراین٬ جان کری تاکید کرد که نتیجه همه‌پرسی کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت و روسیه در موضعی مخالف گفت که به نتیجه این همه‌پرسی احترام می‌گذارد.

به گزارش آسوشیتد پرس جان کری روز جمعه٬ ۲۳ اسفندماه٬ پس از حدود شش ساعت دیدار و گفت‌و‌گو با سرگئی لاوروف در لندن٬ گفت آمریکا و جامعه بین‌المل همه‌پرسی کریمه را به رسمیت نمی‌شناسند و افزود که تصویب این همه‌پرسی از سوی پارلمان روسیه به منزله تلاش «غیرمستقیم» این کشور برای الحاق کریمه به روسیه است.

وی افزود که همه‌پرسی کریمه ضمن این‌که ناقض قوانین‌ بین‌المللی است٬ خلاف تمام تلاش‌های قانونی برای حفاظت از منافع ساکنان کریمه و همچنین در تعارض با حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

این در حالی است که سرگئی لاوروف پس از این دیدار تاکید کرد که روسیه به نتیجه همه‌پرسی کریمه احترام خواهد گذاشت.

آقای لاوروف در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که روسیه و آمریکا بر سر اوکراین «دیدگاه مشترک» ندارند. وی با این‌حال این گفت‌و‌گوها را «مفید» توصیف کرد.

قرار است روز یکشنبه ۲۵ اسفندماه در شبه‌جزیره کریمه بر سر سرنوشت این بخش از کشور اوکراین همه‌پرسی برگزار شود. اکثریت جمعیت منطقه کریمه در جنوب اوکراین را روس زبان‌ها تشکیل می‌دهند.

دولت اوکراین پیشاپیش همه‌پرسی در جمهوری خودمختار کریمه را غیرقانونی خوانده است. در عین حال آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده‌اند که برگزاری همه‌پرسی در این شبه‌جزیره دو میلیون نفری٬ ناقض قانون اساسی اوکراین و قوانین بین‌المللی است.

اگر کریمه رای به جدایی از اوکراین بدهد٬ ایالات متحده و اتحادیه اروپا در نظر دارند تا تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و بخشی‌های تجاری کشور روسیه اعمال کنند.

روسیه: قصد تعرض به بخش‌های جنوبی اوکراین را نداریم

سرگئی لاوروف پس از گفت‌و‌گو با جان کری همچنین تاکید کرد که روسیه قصد تعرض به بخش‌های جنوبی اوکراین را ندارد.

به گزارش آسوشیتد پرس روسیه هزاران تن از نیروهایش را در امتداد مرز خود با اوکراین مستقر کرده است٬ امری که مورد اعتراض آمریکا است.

سرگئی لاوروف روز جمعه گفت: «روسیه قصد ندارد و نمی‌تواند برنامه‌ای برای تعرض به بخش‌های جنوبی اوکراین داشته باشد. ما معتقدیم که حقوق قومیت‌های روس٬ مجار و بلغار منطقه باید بدون خدشه‌ای تامین شده و مورد محافظت قرار بگیرد.»

جان کری نیز در خصوص اظهار کرد که مسکو باید در عمل نشان دهد که نیروهایی که در مرز با اوکراین مستقر کرده٬ قصد مداخله نظامی در اوکراین را ندارند. وی افزود که نیروهای روس باید حضورشان در مناطق مرزی را کم‌رنگ کنند.
XS
SM
MD
LG