لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

اوباما بر حمایت از اوکراین تاکید کرد


رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اوکراین
رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اوکراین
در حالی‌که تنش‌ها بر سر شبه‌جزیره کریمه اوکراین، با رای پارلمان این منطقه خودگردان به جدایی از اوکراین و نیز نزدیک شدن به تاریخی که دولت کریمه برای همه‌پرسی جهت الحاق به روسیه اعلام کرده بالا می‌گیرد، رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت خود از کی‌یف را ابراز کرد.

این در حالی‌ست که در همان روز ۲۱ اسفند، قدرت‌های جهانی عضو «گروه ۷» نیز به روسیه در مورد همه‌پرسی در کریمه هشدار دادند.

در واشینگتن، باراک اوباما میزبان آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، بود؛ جایی که هر دو مقام بر استقلال و حق حاکمیت ملی اوکراین تاکید کردند.

باراک اوباما در دیداری با خبرنگاران که همراه نخست‌وزیر اوکراین برگزار شد، گفت «راه دیگری وجود دارد و ما امیدواریم که رئیس‌جمهور پوتین مایل به قدم گذاشتن در آن باشد… اما اگر نه، من اطمینان بسیاری دارم که جامعه جهانی قاطعانه از دولت اوکراین حمایت خواهد کرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر اوکراین نیز در این دیدار از واشینگتن به خاطر حمایت‌هایش تشکر کرد و گفت «ما برای آزادی مبارزه می‌کنیم. ما برای استقلال مبارزه می‌کنیم. ما برای حق حاکمیت خود مبارزه می‌کنیم و هرگز تسلیم نخواهیم شد.»

اوباما ابراز امیدواری کرده است که تنش‌ها و بحران پیش‌آمده بر سر شبه‌جزیره کریمه اوکراین، از طریق مسالمت‌آمیز فرو بنشیند، اما اوکراین و نیز غرب اعلام کرده‌اند که همه‌پرسی در آن منطقه را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اینکه آینده شبه‌جزیره کریمه چه خواهد شد مسائل گوناگونی را مطرح کرده، اما هر تغییری را به روند قانون اساسی اوکراین پس از انتخابات پیش‌رو در آن کشور وابسته می‌داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اوباما می‌گوید «روندی قانونی وجود دارد و انتخاب‌هایی که می‌توان از آنها برای پیشبر مسائل بهره گرفت، آنچه در طی زمان می‌تواند به تغییر در ترتیباتی در منطقه کریمه بیانجامید، ولی این چیزی نیست که وقتی اسلحه را به سویت نشانه گرفته‌اند، انجام شدنی باشد.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرده است که تهاجم نیروهای روسی خارج از پایگاه‌های خود در کریمه «نقض قوانین بین‌المللی» است.

روسیه تاکید دارد که هدف آن کشور حمایت از روس‌تبارهای ساکن شبه‌جزیره کریمه و «اقلیت‌های روس» در اوکراین است. از سوی دیگر وزیر خارجه آن کشور در پایان هفته گذشته در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در خصوص پيامدهای اقدامات نسنجیده و عجولانه‌ای که می‌تواند به روابط دو کشور آسیب برساند، هشدار داد.

پیش از تازه‌ترین ابراز حمایت اوباما از کی‌یف، کنگره آمریکا نیز ۲۰ اسفند ماه از روسیه خواست نیروهای خود را فورا از خاک اوکراین خارج کند و از رئیس‌جمهوری آمریکا نیز خواست تا تحریم‌های تنبیهی اقتصادی علیه مسکو اعمال کند.

پارلمان محلی کریمه ۲۰ اسفند ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۷۸ نفر از ۸۱ نماینده آن به ««بیانیه استقلال جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپول» رای مثبت داده‌اند.

این رای‌گیری خود در آستانه همه‌پرسی از مردم این منطقه در مورد پیوستن منطقه کریمه به روسیه انجام می‌شود؛ این همه‌پرسی قرار است روز ۱۶ مارس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG