لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

مقام وزارت خارجه آمریکا اعدام‌های «ناعادلانه» در ایران را محکوم کرد


مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید سازمان‌های حقوق بشری در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ مورد اعدام را در ایران به ثبت رسانده‌اند.
مقام وزارت خارجه آمریکا می‌گوید سازمان‌های حقوق بشری در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۴۰۰ مورد اعدام را در ایران به ثبت رسانده‌اند.
در حالی که گزارش‌های رسیده از ایران از اعدام «۴۰ تن» در ۱۰ روز اخیر حکایت دارد٬ یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعدام‌هایی را که به گفته وی «بدون برگزاری محاکمه عادلانه» در ایران صورت گرفته است٬ به شدت محکوم کرده است.

این مقام وزارت خارجه که نخواسته نامش فاش شود روز چهارشنبه٬ ۱۵ آبان‌ماه٬ به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، گفت که سازمان‌های حقوق بشری از آغاز سال ۲۰۱۳ تا کنون (۱۰ ماه گذشته)٬ «بیش از ۴۰۰ مورد اعدام» را در ایران به ثبت رسانده‌اند که «بیش از ۵۰ مورد آن‌ها» در ملاء عام انجام شده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که بسیاری از این اعدام‌ها بدون برگزاری محاکمه‌ای عادلانه صورت گرفته است٬ این دست اعدام‌ها در ایران را به شدت محکوم کرده است.

گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که در روزهای يکشنبه و دوشنبه هفته جاری٬ ۱۲ و ۱۳ آبان‌ماه٬ ۱۲ تن در شهرهای سقز، کرمان، بم و کرمانشاه اعدام شده‌اند.

در کنار این اعدام‌ها٬ بر اساس گزارش رسانه‌ها و منابع محلی در ايران٬ در ۱۰ روز گذشته همچنین ۱۶ نفر دیگر در زاهدان، ۹ نفر در اروميه و سلماس٬ يک نفر در خرم آباد و دو نفر هم در ساری و سمنان اعدام شده‌اند.

با این حساب٬ طبق گزارش‌ها در ۱۰ روز گذشته ۴۰ تن در ایران اعدام شده‌اند. اتهام اکثر این افراد قاچاق و نگهداری مواد مخدر بوده و تعدادی نیز به اتهام «محاربه» و «اقدام علیه امنیت ملی» پای چوبه دار رفته‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و مرکز اسناد حقوق بشر ایران می‌گویند که مقام‌های ایرانی رکورد تازه‌ای در تعداد اعدام‌ها ثبت کرده‌اند و از زمان تحلیف حسن روحانی تاکنون دست‌کم ۱۲۵ حکم اعدام اجرا شده‌ است.

ایران دارای یکی از بیشترین آمار اعدام‌ها در جهان است. سازمان عفو بین‌الملل خردادماه سال جاری گزارشی از اعدام‌ها در جهان منتشر کرد که بر اساس آن در سال ۲۰۱۲، سال گذشته میلادی، ۳۱۴ تن در ایران اعدام شده‌اند، اما آن طور که این سازمان می‌گوید با احتساب دست‌کم ۲۳۰ مورد «اعدام پنهانی»، شمار اعدام‌ها در ایران به بالای ۵۰۰ مورد می‌رسد.

شماری از فعالان حقوق بشری٬ سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و دولت‌های مختلف بارها از اعدام‌ها در ایران انتقاد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG