لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

کلینتون خواستار اعمال فشار کشورهای عضو «آ سه آن» بر ایران شد


هیلاری کلینتون و ایگور مورگولوف، معاون وزارت خارجه روسیه (چپ) «در نشست آسیای شرقی»- ۲۲ تیرماه
هیلاری کلینتون و ایگور مورگولوف، معاون وزارت خارجه روسیه (چپ) «در نشست آسیای شرقی»- ۲۲ تیرماه
وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه در دیدار از کامبوج، از کشورهای آسیای جنوب شرقی خواست تا به منظور پایان یافتن بن‌بست دیپلماتیک مذاکرات هسته‌ای با ایران، کمک کنند تا فشارها بر جمهوری اسلامی ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، روز پنجشنبه، ۲۲ تیرماه، در جریان «نشست آ سه آن» درباره تسلیحات هسته‌ای که در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار شد، «اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی» را در تلاش‌های بین‌المللی برای «بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای» شریک دانست.

اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی متشکل از کامبوج، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، میانمار، مالزی، اندونزی، برونئی و لائوس است.

بر اساس متن سخنرانی خانم کلینتون که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته، وی روز پنجشنبه در این نشست گفت: «بهترین راه برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک که همه ما به دنبال آن هستیم، آن است که جامعه بین‌المللی متحد بماند و به فشار وارد آوردن بر جمهوری اسلامی که موجب بازگرداندن ایران به میز مذاکره شده است، ادامه دهد.»

جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیگیری برنامه هسته‌ای خود که غرب نگران است جنبه های نظامی داشته باشد، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته است.

در همین زمینه ۱۰ و ۱۱ تیرماه، تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا نیز علیه ایران اجرایی شد. این تحریم‌های تجارت نفتی با ایران را هدف قرار داده‌اند.

خانم کلینتون که در روزهای اخیر به برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی سفر کرده است، روز پنجشنبه ضمن تأکید بر لزوم وارد آوردن فشار بر ایران گفت: «اگر فشارها (بر ایران) را کم کنیم یا در تصمیم‌های خود متزلزل شویم، ایران انگیزه کمتری برای مذاکره با حسن نیت یا برداشتن گام‌های لازم برای پاسخگویی به نگرانی‌های جامعه بین‌الملی درباره برنامه هسته‌ای خود خواهد داشت.»

آخرین دور از مذاکرات ایران و ۵+۱ به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و پس از آن، در سطح فنی و کارشناسی در استانبول، برگزار شد و نتیجه خاصی در بر نداشت.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و از ایران خواسته است تا ضمن شفاف‌سازی درباره فعالیت‌های اتمی خود، غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را متوقف کند.

تهران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و غنی‌سازی برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG