لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

سخنگوی اشتون: نشانه‌های مناسبی از حسن روحانی دیده‌ایم


مایکل‌مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
مایکل‌مان، سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

روز سه شنبه، ۲۵ تیرماه، شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، به همراه رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک دیدار کرده و پشت درهای بسته، بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند.

پس از این دیدار کاترین اشتون اعلام کرد که گروه پنج به علاوه یک خواستار از سر گیری هر چه سریعتر مذاکرات با ایران است.

در واکنش به این دیدار، وزیر امور خارجه ایران نیز گفت که قطعا مذاکرات با ۵+۱ ادامه خواهد داشت، اتفاقی که به گفته علی اکبر صالحی پس از روی کار آمدن حسن روحانی و انتخاب گروه مذاکره کننده رخ خواهد افتاد.

مایکل درباره در گفت‌و‌گو با رادیو فردا در خصوص حاضران در جلسه روز سه شنبه گفته است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:25 0:00
لینک مستقیم


مایکل مان: دیدار روز سه شنبه به میزبانی خانم اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. شرکت‌کنندگان از سوی کشورهای گروه ۵+۱، همان نمایندگان این کشورها بودند که در دیدارها با ایران، کاترین اشتون را همراهی می‌کنند.

این افراد در برخی مواقع مدیران سیاسی وزارت خارجه کشورها یا مشاوران امنیت ملی‌شان هستند. به هر حال مقام‌های بسیار ارشد کشورها بودند که در این جلسه حضور داشتند.

به طور خلاصه نتیجه این جلسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم ما با این جلسه خیلی روشن نشان دادیم که می‌خواهیم گفت‌و‌گو با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ایش را پیش ببریم. حال که رئیس جمهوری تازه در ایران بر سر کار می‌آید و ما نشانه‌های نسبتا مناسبی از او درباره برنامه هسته‌ای دیدیم، منتظر یک پیشرفت واقعی هستیم. ما در انتظار روی کار آمدن دولت تازه در ایران هستیم. بعد از آن باید تیم مذاکره کننده انتخاب شود و امیدواریم که این تیم زمانی را برای دور تازه گفت‌و‌گو انتخاب کند.

همانطور که می‌دانید از زمانی که گروه ۵+۱ پیشنهادات خود را به ایران ارائه داده، چند ماهی می‌گذرد و از سوی ایران پیشرفت نسبتا کند بوده است، در نتیجه ما انتظار داریم که ایران به طور جدی وارد مذاکره شود و برای رفع نگرانی‌های ما تلاش کند و قدم‌هایی در راستای آن اعتمادسازی‌ای که ما در پیشنهادهایمان آورده بودیم، بردارد.

همانطور که گفتید در حال حاضر دولت در ایران یک دوره انتقالی را پشت سر می‌گذارد. آیا شما هم اکنون با طرف ایرانی در ارتباط هستید؟

راستش نه خیلی، چرا که ما نمی‌دانیم مذاکره کننده اصلی از سوی ایران چه کسی خواهد بود. در نتیجه به محض این که این شخص انتخاب شود، ما بدون شک ارتباط برقرار می‌کنیم.

پیشتر دکتر جلیلی از سوی ایران مذاکره می‌کرد که او خود نامزد ریاست جمهوری شد و مشخص نیست که او بار دیگر به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران انتخاب شود، در نتیجه تا زمانی که مذاکره کننده مشخص نشود، ما باید تا چند هفته دیگر دست نگهداریم.

یعنی در حال حاضر شما ارتباطی با ایران ندارید.

خیر چون ما منتظر روی کار آمدن دولت جدید هستیم. در حال حاضر ما بین خود شش کشور گفت‌و‌گو می‌کنیم و سعی می‌کنیم استراتژی گفت‌و‌گو با ایران را آماده کنیم و بعد باید ببینیم که با چه کسی گفت‌و‌گو می‌کنیم.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG