لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

گفت‌و‌گوی دانشگاه دِنوِر با محمد جواد ظریف

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه دِنوِر آمریکا در اولین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در وین از طریق آنلاین گفت‌و‌گویی را با محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران ترتیب داده است. این گفت‌و‌گو توسط کریستوفر هیل٬ دیپلمات با سابقه آمریکایی و رییس دانشگاه جوزف کوربِل انجام می‌شود.

۲۳:۲۹ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ما همواره استفاده از تسلیحات شیمیایی را محکوم می‌کنیم... شاید یادتان باشد که در زمان بمباران شیمیایی عراق علیه ایران٬ سازمان سیا کارزاری به راه انداخت تا حواس‌ها را از این فاجعه منحرف کند... ما اما خواستار تحقیق درباره حملات شیمیایی در سوریه هستیم.
۲۳:۲۸ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: در جریان جنگ ایران و عراق٬ بسیاری از ایرانی‌ها قربانی بمباران شیمیایی شدند... در سوریه نیز چنین اتفاقی رخ داده است... آیا دولت ایران در این زمینه واکنشی نشان داده است؟
۲۳:۲۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: به عنوان یک مسلمان معتقدم می‌گویم که درگیری‌های سوریه هیچ ارتباطی با اسلام ندارد... کشتارهای سوریه مایه شرمندگی تمام منطقه‌ است.
۲۳:۲۵ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: ما در تلاشیم تا جایی که می‌توانیم کمک‌های بشردوستانه خود را در اختیار سوریه قرار دهیم... با این‌حال بدون توقف خونریزی‌ها٬ کمک‌های بشردوستانه نتیجه‌ای نخواهد داد... ما با گروه‌های مختلفی درباره امکان آتش‌بس‌ در مناطق مختلف سوریه گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در برخی مناطق به اجرا در آمده است... آماده‌ایم هر آنچه لازم است انجام دهیم تا درگیری‌ها پایان یابد.
۲۳:۲۳ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: پس از پایان دادن به خونریزی‌ها باید به مردم سوریه فرصت دهیم تا از طریق انتخابات دولت مورد نظر خود را انتخاب کنند... مردم سوریه خودشان باید در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند... در این میان جامعه بین‌المللی نیز می‌تواند از جمله از طریق تضمین برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه٬ به کمک بیاید.
۲۳:۲۱ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: در مورد سوریه نیز باید بر مذاکره تاکید کرد... مهم‌ترین مسئله پایان دادن به درگیری و خونریزی است.
۲۳:۱۹ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: افراطی‌گری برای جهان مضر است... باید با این مسئله که یک مسئله امنیتی است٬ مبارزه کنیم.
۲۳:۱۹ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: در کنار فجایع انسانی هولناکی که در سوریه رخ می‌دهد٬ یک جنبه از بحران سوریه که باید به آن توجه کرد این است که سوریه به بستری برای افراطی‌گری تبدیل شده است و همه ما باید مواظب این مسئله باشیم.
۲۳:۱۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
سوال: به نظر شما شرایط در سوریه به کدام سو می‌رود؟
۲۳:۱۷ ۲۹.۱۱.۱۳۹۲
ظریف: باید برای از میان برداشتن دیوار بی‌اعتمادی تلاش کرد... در حال حاضر باید بر روی مسئله هسته‌ای تمرکز کرد٬ مسئله‌ای که به یکی از مسائل مهم منطقه تبدیل شده است... پس از آن به مسائل دیگر می‌پردازیم. یک راه حل این است که اطمینان دهیم به یکدیگر که وقایع گذشته بار دیگر رخ نخواهد داد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG