لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

ايستگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی ایران با مشارکت شرکت آلمانی


 گاز طبيعی فشرده (سی‌ان‌جی) بيشتر در وسايل نقليه عمومی و تاکسی‌ها استفاده می‌شود
گاز طبيعی فشرده (سی‌ان‌جی) بيشتر در وسايل نقليه عمومی و تاکسی‌ها استفاده می‌شود

يک شرکت گاز آلمانی روز پنجشنبه اعلام کرد که با همکاری شرکت ملی نفت ايران ايستگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی در ايران خواهد ساخت.

شرکت بايرن‌گاز قرار است در اين پروژه مشترک به بسط و گسترش ايستگاه‌های سوخت خودرو مجهز به پمپ‌های گاز طبيعی فشرده (سی‌ان‌جی) ياری برساند.

ايران به لحاظ دارا بودن بزرگترين ذخاير گازی جهان، در رتبه دوم قرار دارد و در برنامه‌ای دراز مدت تلاش دارد تا سوخت غالب در خودرو‌ها و ساير وسايل نقليه را به گاز طبيعی فشرده تبديل کند.

يک سخنگوی شرکت بايرن‌گاز روز پنجشنبه در مونيخ، گزارشی که روزنامه فايننشال تايمز دويچ‌لند به چاپ رسيده و در آن خبر از افتتاح دفتر اين شرکت در تهران می‌داد را تأييد کرد. در گزارش اين روزنامه قيد شده بود که اين شرکت ممکن است در اين کار با مخالفت‌هايی روبرو شود، اما در ادامه اين نکته را نيز اضافه می‌کند که اقدام شرکت بايرن‌گاز ناقض هيچ‌يک از تحريم‌های سازمان ملل در مورد ايران نيست.

عمليات اجرايی اين طرح بر عهده بايرن‌سرويسز خواهد بود که از متخصصانی با دانش مهندسی گاز برخوردار است.

به گزارش آژانس خبری آلمان (د‌پ‌آ) در تمام شهرهای عمده آلمان ايستگاه‌های گاز طبيعی فشرده برای سوخت‌رسانی به خودروها وجود دارد.

سوخت حاصل از گاز ارزان‌تر از بنزين و گازوئيل است اما بيشتر برای سوخت خودروهای عمومی و تاکسی‌ها استفاده می‌شود و هيچ‌گاه در کشور آلمان به سوخت دلخواه خودروهای شخصی مبدل نشده است.

شرکت بايرن‌گاز پيشتر با طرف دولتی خود در ايران، يعنی شرکت ملی نفت ايران، همکاری‌هايی داشته و احتمال آن نيز می‌رفت که با اعزام متخصصان فنی، کار نصب تجهيزات فروخته شده به ايران را به انجام برساند.

سخنگوی اين شرکت می‌گويد که بايرن‌گاز تمايل دارد که عمليات خدمات فنی خود را در ايران افزايش دهد، با اين همه وی از اعلام ميزان سرمايه‌گذاری اين شرکت آلمانی در ايران خودداری کرد و حاضر نشد ميزان فروش شرکت متبوع خود را نيز اعلام کند.

در گزارش روزنامه «فايننشال تايمز دويچ‌لند» آمده است که شرکت بايرن‌گاز خبر اين اقدام خود را آلمان منتشر نکرده است اما در عوض در ايران خبر همکاری اين شرکت با شرکت ملی نفت ايران رسماً اعلام شده است.

اين روزنامه به نقل از سخنگوی شرکت بايرن‌گاز نوشته است که در قرارداد اين شرکت با طرف ايرانی سخنی از خريد کالايی از ايران به ميان نيامده و در حال حاضراين شرکت قصد و برنامه‌ای برای خريد گاز از ايران هم ندارد.

XS
SM
MD
LG