لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

گزارش نیویورک تایمز از حمله ماه ژانویه اسرائیل به خاک سودان


جنگنده اف‌۱۶ اسرائيل به هنگام فرود در پايگاه هوايی در صحرای نقب
جنگنده اف‌۱۶ اسرائيل به هنگام فرود در پايگاه هوايی در صحرای نقب
روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز با استناد به اظهارات مقامات بلندپایه نظامی آمريکا گزارش‌های مرتبط با حمله نظامی اسرائيل به اهدافی در خاک سودان را تأييد می‌کند.

نخست‌وزير اسرائيل نيز تلويحاً به اين گزارش‌ها واکنش نشان داد و گفت: «دست اسرائيل به دوردست ترين نقاط نيز می‌رسد. با کمی تخيل نيز می‌توان حدس زد که اين دست در کجاها فعال است».

اهود اولمرت اضافه کرد که «هيچ جايی در جهان نيست که اسرائيل نتواند مبارزه با ترور را دنبال کند و توان بازدارندگی ما اکنون بيش از هر زمان ديگری است».

نيويورک تايمز در گزارشی در اين باره که روز جمعه به چاپ رسيد، می‌نويسد که جنگنده‌های اسرائيلی در ماه ژانويه کاروانی از کاميون‌ها که در منطقه‌ای بيابانی در شرقی‌ترين نقطه سودان در نزديکی مرز اين کشور و مصر در حرکت بود، مورد حمله قرار دادند.

اسرائيل در ماه ژانويه درگير نبرد ۲۲ روزه در غزه بود.

نيويورک تايمز به نقل از دو مقام آمريکايی که به نوشته اين روزنامه «به اطلاعات محرمانه دسترسی دارند» نوشت، «ايران در تلاش رساندن جنگ‌افزار برای غزه است».

اين مقامات آمريکايی گفته‌اند که «از ماهيت محموله‌ها آگاهی ندارند» اما يکی از آنها گفت «اقدام ياد شده بخشی از حملات اسرائيل به محموله‌های جنگ افزار برای غزه بوده است».

رسانه‌های اسرائيل نيز می‌گويند حمله به سودان تنها به يک مورد خاص محدود نبوده، و افزون بر کاروان ياد شده، جنگنده‌های اسرائيلی يک کشتی حامل «سلاح» را نيز در نزديکی ساحل سودان منهدم کردند.

رسانه‌های اسرائيل در دو روز اخير نوشته‌اند که محموله‌های کاميون‌ها وکشتی ياد شده، جنگ افزار و مهماتی بوده که از سوی سپاه پاسداران ايران برای حماس و جهاد اسلامی در غزه ارسال می شد.

ايتان بن الياهو فرمانده پيشين نيروی هوايی اسرائيل انجام چنين عملياتی را «در صورت دريافت اطلاعات دقيق» امری «بسيار آسان برای نيروی هوايی اسرائيل» توصيف کرد.

عمر البشير رهبر سودان که به‌رغم حکم دادگاه بين‌المللی لاهه برای دستگيری وی، در روزهای اخير به مصر و ليبی سفر کرده، واکنشی نسبت به گزارش‌های مربوط به حملات اسرائيل به خاک کشورش نشان نداده است، اما وزير خارجه سودان که پنجشنبه او را در سفر به قاهره همراهی می‌کرد ابتدا اين گزارش‌ها را تکذيب کرد.

با اين حال وزير راه ترابری سودان گفت، «حملاتی به خاک کشور ما صورت گرفته و شمار زيادی نيز کشته شده‌اند».

به‌گزارش پايگاه خبری «سودان تريبون» ارتش سودان در بيانيه‌ای اعلام داشته که «از حملات ماه ژانويه آگاهی داشته است». بيانيه ارتش می‌گويد، سودان با مصر دراين باره تماس گرفت، و تدابير لازم را اتخاذ کرد.

سخنگوی دولت سودان نيز گفت: «در گزارش‌های اوليه شمار کشته‌ها ۳۹ نفر اعلام شد اما شمار دقيق آنها بيش از يکصد نفر است».

وی در عين حال ضمن تکذيب اينکه کاميون‌های هدف قرار گرفته حامل اسلحه بوده‌اند، اضافه کرد: «آنچه که صورت گرفته، يک قتل‌عام است».

سخنگوی دولت سودان انگشت اتهام را به سوی آمريکا نشانه رفت و اضافه کرد: «ما فرقی ميان آمريکا و اسرائيل نمی‌بينيم».

در همین وينس کرولی سخنگوی نيروهای آمريکايی در آفريقا می‌گوید: از اکتبر ۲۰۰۸ نيروهای آمريکايی به هيچ اقدام نظامی در اين قاره دست نزده و حمله‌ای عليه سودان انجام نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG